تطوير نسخة عربية لمقياس المعتقدات اللاعقلانية الايجابية (‏‎(PIBS ‎‏ على عينة ‏غير إكلينيكية في المملكة العربية السعودية

المؤلفون

  • د. محمد لخضر ‏ روبي جامعة الجزائر - الجزائر
  • د. عبد الله بن صالح ‏ القحطاني‎ ‎ جامعة شقراء -المملكة العربية السعودية

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i3.1630

الكلمات المفتاحية:

‏ مقياس، المعتقدات اللاعقلانية الايجابية (‏‎(PIBS‎

الملخص

استهدف البحث تعريب مقياس المعتقدات اللاعقلانية الايجابية(PIBS) وتقنينها وتحريها في البيئة السعودية، واشتقاق معايير للأداء، بحيث يمكن الاعتماد عليها في مساعدة الأفراد لاتخاذ القرار الإرشادي والأكاديمي ، حيث بلغت عينة البحث (732) فرداً، بمتوسط عمري (30.59) وانحرف معياري (12.18) ، حيث أشارت نتائج العينة التجريبية الأولى  إلى أن مقياس المعتقدات اللاعقلانية الايجابية (PIBS) يتميز بالثبات والاستقرار حيث تراوحت معاملات ثبات ألفا كرونباخ بين (0.79- 0.83) ، وبلغ معاملات صدق الاتساق الداخلي بين البعد والدرجة الكلية للمقياس بين(0.69-0.87) وكانت جميعها دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α= 0.01)، كما تبين من نتائج التحليل العاملي للمقياس أن العوامل الأربعة للمقياس قد فسرت من التباين ما نسبته (40.19%)، وأن الفقرات قد تشبعت على عواملها .وأظهرت نتائج التحليل التوكيدي أن مؤشر المطابقة المقارن(CFI) قد بلغ( 0.878) ، كما بلغات أوميجا ماكدونالد McDonald's ω بين (0.91-0.92)  وقد تم اشتقاق معايير الأداء للمقياس حسب الجنس والعمر، وبذلك فإن نتائج البحث  تشير إلى توافر خصائص سيكومترية مقبولة لمقياس المعتقدات اللاعقلانية الايجابية((PIBS في البيئة السعودية.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

• ‎.Phillips, L. H., Smith, L., &. Gilhool, K. J. (2002). The Effects of Adult ‎Aging and Induced Positive and Negative Mood on Planning, Emotion, 2, ‎‎263-272.‎

• Abdel-Fattah, Wala. (2016). Irrational thoughts related to fear of failure ‎among a sample of university students. Journal of Human and Educational ‎Studies for the Faculty of Education, Damanhour University. 8 (4).‎‏ 28-1‏‎.‎

• Al-Shallah. Omar. (2015). Future anxiety and its relationship to ‎psychological rigidity and irrational thoughts among a sample of Shaqra ‎University students: Journal of Scientific Research in Education. (16).‎‏ ‏‏283-264.‏

• Ashby, F. G., Isen, A. M., & Turken, A. U. (1999). A neuropsychological ‎theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological ‎Review, 106, 529-550.‎

• Ashby, F. G., Isen, A. M., & Turken, A. U. (1999). A neuropsychological ‎theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological ‎Review, 106, 529-550.‎

• Ashby, F. G., Valentin, V. V., & Turken, A. U. (2002). The effects of ‎positive affect and arousal on working memory and executive attention. ‎Neurobiology and computational models. In S. C. Moore & M. R. Oaksford ‎‎(Eds.). Emotional Cognition: From Brain to Behavior (pp. 245-287). ‎

• Ashby, F. G., Valentin, V. V., & Turken, A. U. (2002). The effects of ‎positive affect and arousal on working memory and executive attention. ‎Neurobiology and computational models. In S. C. Moore & M. R. Oaksford ‎‎(Eds.). Emotional Cognition: From Brain to Behavior (pp. 245-287). ‎Amsterdam: John Benjamins.‎

• Bernard, M. E. (1998). Validations of General Attitude and Beliefs Scale. ‎Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 16, 183-‎‎196.‎

• Berridge, K. C., & Robinson, T. E. (1998). What is the role of dopamine in ‎reward: hedonic impact, reward learning, or incentive salience? Brain ‎Research Reviews, 28, 309-369.‎

• Boyacioglu N, Kucuk L. Irrational Beliefs and Test Anxiety in Turkish ‎School Adolescents. The Journal of School Nursing. 2011;27(6):447-454. ‎doi:10.1177/1059840511417631‎

• Carver, C. S. (2001). Affect and functional bases of behavior: On the ‎dimensional structure of affective experience. Personality and Social ‎Psychology Review, 5, 345-356.‎

• Carver, C. S. (2001). Affect and functional bases of behavior: On the ‎dimensional structure of affective experience. Personality and Social ‎Psychology Review, 5, 345-356.‎

• Carver, C. S. (2003). Pleasure as a sign you can attend to something else: ‎Placing positive feelings with a general model of affect. Cognition and ‎Emotion, 17, 241-261.‎

• Carver, C. S. (2003). Pleasure as a sign you can attend to something else: ‎Placing positive feelings with a general model of affect. Cognition and ‎Emotion, 17, 241-261.‎

• Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral ‎activation, and affective responses to impending reward and punishment. ‎The BIS/BAS Scale. Journal of Personality and Social Psychology, 67, ‎‎319-333.‎

• Collard, J.J. & Cummins, R.A., & Fuller-Tyskiewicz, M. (2015). ‎Measurement of Positive Irrational Beliefs (Positive cognitive biases). ‎Journal of Happiness Studies. DOI 10.1007/s10902-015-9632-‎

• Day.I.&Maltby.j (2003). The relationship between adult attachment styles ‎and emotional and cognitive reactions to stressful events. In Simpson, J. ‎A., & Rholes, W. S. (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. ‎‎143- 165). New York: The Guilford Press.‎

• Faten, Abdul Sadiq. (2016). The role of statistical self-efficacy and ‎irrational ideas in predicting statistical anxiety among university students ‎in light of the variables in the level of achievement and experience in ‎studying mathematics. Journal of the College of Arts. 76 (3).‎‏ 298-221.‏

• Fredrickson, B. L. (1998). What good are positive emotions? Review of ‎General Psychology, 2, 300-319‎

• Ghumman, Aliyha & Shoaib, Muhammad. (2013). Personality Traits ‎Linked with Irrational Beliefs: A Case of Adults, Gujrat-Pakistan. Middle-‎East Journal of Scientific Research. 16. 496-501. ‎‎10.5829/idosi.mejsr.2013.16.04.11755.‎

• Gray, J. R. (2001). Emotional modulation of cognitive control: Approach-‎withdrawal states double-dissociate spatial from verbal two-back task ‎performance. Journal of Experimental Psychology: General, 130, 436-452‎

• Gray, J. R., & Braver, T. S. (2002). Integration of emotion and cognitive ‎control: A neurocomputational hypothesis of dynamic goal regulation. In ‎S. C. Moore & M. R. Oaksford (Eds.). Emotional Cognition: From Brain to ‎Behavior (pp. 289-316). Amsterdam: John Benjamins.‎

• Gray, J. R., Braver, T. S., & Raichle, M. E. (2002). Integration of emotion ‎and cognition in the lateral prefrontal cortex. Proceedings of the National ‎Academy of Sciences USA, 99, 4115- 4120.‎

• Hossein Shahi M (2002) Surveying the relationship between optimism and ‎illogical beliefs and approaches to fight stress in students, Psychological ‎Hygiene Quarterly, 4th year, No.: 15& 16‎

• Hotelling, H. (1933). Analysis of a complex of statistical variables into ‎principal components. Journal of Educational Psychology, 24(6), 417–‎‎441. https://doi.org/10.1037/h0071325‎

• Isen, A. M. (2001). An Influence of Positive Affect on Decision Making in ‎Complex Situations: Theoretical Issues With Practical Implications. ‎Journal Of Consumer Psychology, 11, 75-85.‎

• Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford ‎University Press.‎

• Luciana, M. (2001). Dopamine-Opiate Modulations of Reward-Seeking ‎Behavior: Implications for the Functional Assessment of Prefrontal ‎Development. In C. A. Nelson, & ‎

• Nasrin Bakhshi, Batool Pashang, Marjan Hossein Zade Taqvai (2016) The ‎relationship between irrational beliefs, expression of anger and optimism ‎in students of Islamic Azad University- Kish Island, Iran International ‎Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926‎

• Ronald Hamilton, Petrev Miranda, and Charles Spielberger (2006). ‎Adaptation of educational and psychological tests across cultures. ‎Translation: (Hala Barmada, Mustafa Ashwi, 1st ed.) Al-Obeikan Library ‎for Publishing and Distribution.‎

• Roubi, Mohamed and Boukhtala, Riad. (2019). Adapting the scale of ‎impaired cognitive activity of (Miers and Raulin) on Algerian university ‎students. Journal of Psychological and Educational Sciences. 8 (1), 191-‎‎206.‎

• Seligman, M. E. P. (1990). Learned optimism: How to change your mind ‎and your life. New York: Knopf

• Shelley E. Taylor and David A. Armor (1996) Positive Illusions and ‎Coping with Adversity, Jourrml of Personality 64:4, December 1996‎

• Taylor, S. E. (1983). Adjustment to threatening events: A theory of ‎cognitive adaptation. American Psychologist, 38, 1161-1173‎

• Taylor, S. E. (1989). Positive illusions: Creative self-deception ami the ‎healthy mind. New York: Basic Books.‎

• Taylor, S. E., & Brown, J. D. (1988). Illusion and well-being: A social ‎psychological perspective on mental health. Psychological Bulletin, ‎‎103,193-210‎

• Taylor, S. E., & Gollwitzer, P. M. (1995). Effects of mindset on positive ‎illusions. Journal of Personality and Social Psychology, 69(2), 213‎

• Taylor, S. E., & Gollwitzer, P. M. (1995). Effects of mindset on positive ‎illusions. Journal of Personality and Social Psychology, 69(2), 213‎

التنزيلات

منشور

2022-09-15

كيفية الاقتباس

تطوير نسخة عربية لمقياس المعتقدات اللاعقلانية الايجابية (‏‎(PIBS ‎‏ على عينة ‏غير إكلينيكية في المملكة العربية السعودية. (2022). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 61(3), 81-105. https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i3.1630

المؤلفات المشابهة

1-10 من 202

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.