Integrating e-learning and attendance for literature (the impact of the Noble Qur’an on Abdullah bin Rawahah’s poetry as a model) in light of the new Corona pandemic
DOI:
https://doi.org/10.36473/7xyhxm05Keywords:
blended learning (electronic - in person), Arabic literature, Abdullah bin RawahahAbstract
Abstract: This study aimed to build a questionnaire to familiarize yourself with the blended learning (electronic - physical) in teaching Arabic literature from the point of view of the preparatory stage students in the Babil Preparatory School for Girls in the education of Baladruz. The number of (85) female students of the fourth year of middle school, and the (honesty and reliability) of the questionnaire were extracted by using the law of (Pearson's simple correlation) and (Alpha Cronbach's coefficient of values). The researcher used the (T.Test) test and the hypothetical mean; In order to identify the differences towards the advantages and disadvantages of blended education, the results of the research showed a questionnaire consisting of (31) items distributed over the two fields of study, namely: (the advantages and disadvantages of blended education). teachers from the Ministry of Education towards blended education, including them in training courses on the methods of its use, and educating female students on the necessity of using blended learning technology in teaching literature; For its positive results in the educational process.
Downloads
References
• إسلام جابر أحمد، أثر استخدام التعليم المدمج في تنمية التحصيل وبعض مهارات تصميم المواقع التعليمية لدى الطلاب المعلمين، مجلة البحوث النفسية والتربوية، جامعة المنوفية، العدد3، 2007.
• حسني عبدالباري عصر، الاتجاهات الحديثة لتدريس اللّغة العربيّة في المرحلتين الإعدادية والثانوية، مركز الكتاب للنشر، الإسكندرية، 2000.
• حمد بن صالح بن عبدالعزيز، فاعلية استخدام التعليم المدمج في مقدار تقنيات التعليم على التحصيل وتنمية مهارات التواصل الإلكتروني لطلاب كليّة التربية، المجلة العلميّة لكلية التربية، جامعة أسيوط، 32 (4)، 246-292، 2016.
• ذوقان أبو السمير، إستراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمّان، 2013.
• رؤى خالد حاتم، أثر القُرآن الكريم في شعر عبدالله بن رواحة، بحث تخرج، كليّة الآداب، جامعة القادسية، 2018.
• سميرة سعيد عبدالغني، تعليم الإملاء القائم على التعلّم المدمج لدى طلبة المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلّم، مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، 4 (2)، 2012.
• سيد مصطفى يسري، اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الخليجية نحو التعلّم المجمع في التدريس، مجلة الجامعة الخليجية، 3 (3)، 2011.
• عادل منير، فاعلية التعليم المدمج في تنمية مهارات القراءة الإبداعية لِدراسي اللّغة العربيّة من الناطقين بلغات أُخرى، المجلة التربوية الدولية المتخصصة،1-22، 2015.
• عاطف أبو حميد، التعلّم المدمج والتعلم المعكوس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمّان، 2015.
• عروبة محمد حامد الشهوان، أثر التعلّم المدمج في التحصيل المباشر والتفكير التأملي لطالبات الصف الأَوّل ثانوي في مادة نظم المعلومات الإدارية، رسالة ماجستير، كليّة العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط، 2014.
• علي رسام هاجر، واقع استخدام التعلّم المدمج من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللّغة العربيّة في تدريس طلاب المرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير، كليّة التربية، جامعة بيشة، المملكة العربيّة السعودية، 2020.
• مجدي يوسف النحيف وحسن هشام حسين، فاعلية استخدام إستراتيجية التعلّم المدمج في تدريس مقررات التصميم بقسم الطباعة والنشر والتغليف بجامعة حلوان، مجلة علوم وفنون – دراسات وبحوث، 25 (2) (237-252)، 2013.
• هبة زياد إبراهيم، درجة أهمية توافر متطلبات استخدام الأجهزة المحمولة في تدريس اللّغة الانجليزية لطلبة المرحلة الأساسيّة العليا في مدارس عمّان الخاصة – الأردن، كليّة العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط، 2013.
• هبة محمد السيد وغادة شحاتة إبراهيم، فاعلية استخدام التعلّم المدمج الإلكتروني وإستراتيجيات التدريس المتمركز حول المتعلم وفق نموذج فارك على مخرجات التعلّم والدافعية، كليّة التربيّة بالدلم، جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز، 2018.
• يحيى محمد نبهان، الأساليب الحديثة في التعليم والتعلم، دار اليازوري العلميّة للنشر، عمّان، 2008.
• حامد علي الشهراني؛ فاعلية استخدام التعلم المدمج في تنمية مهارات تصميم وانتاج الدروس الالكترونية والتحصيل المعرفي لدى طلبة كلية التربية بجامعة الملك خالد واتجاهاتهم نحوه,مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية مجلد (61) العدد (1) (2022).
• تماضر حميد مهدي الفياض؛ مدى استعمال الاستعمال الأساليب الالكترونية عند معلمي اللغة العربية ومعلماتها في المرحلة الابتدائية ,مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية ,العدد(1) لسنة 2024.
• references :-
• Islam Gaber Ahmed, The effect of using blended learning on developing achievement and some educational website design skills among student teachers, Journal of Psychological and Educational Research, Menoufia University, Issue 3, 2007
• Orouba Muhammad Hamid Al-Shahwan, The impact of blended learning on the direct achievement and reflective thinking of first year secondary school female students in the subject of management information systems, Master’s thesis, College of Educational Sciences, Middle East University, 2014
• Ali Rassam Hajar, The reality of using blended learning from the perspective of Arabic language teachers in teaching primary school students, Master’s thesis, College of Education, University of Bisha, Kingdom of Saudi Arabia, 2020
• Magdy Youssef Al-Nahif and Hassan Hisham Hussein, The effectiveness of using the blended learning strategy in teaching design courses in the Department of Printing, Publishing and Packaging at Helwan University, Journal of Arts and Sciences - Studies and Research, 25 (2) (237-252), 2013
• Heba Ziyad Ibrahim, The degree of importance of the availability of requirements for the use of mobile devices in teaching the English language to upper basic stage students in Amman private schools - Jordan, Faculty of Educational Sciences, Middle East University, 2013
• Heba Muhammad Al-Sayyid and Ghada Shehata Ibrahim, The effectiveness of using blended e-learning and learner-centered teaching strategies according to the FARC model on learning outcomes and motivation, College of Education in Dalam, Prince Sattam bin Abdulaziz University, 2018
• Yahya Muhammad Nabhan, Modern Methods in Teaching and Learning, Al-Yazouri Scientific Publishing House, Amman, 2008
• Hosni Abdel-Bari Asr, Modern Trends in Teaching the Arabic Language in the Preparatory and Secondary Stages, Al-Kitab Publishing Center, Alexandria, 2000
• Hamad bin Saleh bin Abdulaziz, The effectiveness of using blended learning in the amount of educational techniques on the achievement and development of electronic communication skills for students of the College of Education, Scientific Journal of the College of Education, Assiut University, 32 (4), 246-292, 2016
• Dhouqan Abu Al-Samir, Teaching Strategies in the Twenty-First Century, Debono Center for Teaching Thinking, Amman, 2013
• Rawaa Khaled Hatem, The Impact of the Holy Qur’an on the Poetry of Abdullah Bin Rawaha, Graduation Paper, College of Arts, Al-Qadisiyah University, 2018
• Samira Saeed Abdel-Ghani, teaching dictation based on blended learning for middle school students with learning difficulties, Journal of Educational and Human Studies, 4 (2), 2012
• Sayed Mustafa Yousry, Attitudes of Faculty Members at the Gulf University towards Combined Learning in Teaching, Gulf University Journal, 3 (3), 2011
• Adel Mounir, The effectiveness of blended learning in developing creative reading skills for Arabic language learners who are speakers of other languages, International Specialized Educational Journal, 1-22, 2015
• Atef Abu Hamid, Blended and Flipped Learning, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, 2015.
• Khan, B. H., Managine Learning Strategies Design, Delirery, Implementation and Evaluation, Information Science Publishing, 2005.
• Milheim, W.D., Strategies for the Design and Delivery of Blended Learning Courses, Educational Techno, Ology, 46 (6), November – December 2006.
• Hamed Ali Al-Shahrani; The effectiveness of using blended learning in developing the skills of designing and producing electronic lessons and cognitive achievement among students of the College of Education at King Khalid University and their attitudes towards it, Al-Ustadh Journal for Humanities and Social Sciences, Volume (61), Issue (1) (2022).
• Tamadhar Hamid Mahdi Al-Fayyadh; The extent of the use of electronic methods by male and female Arabic language teachers in the primary stage, Al-Ustadh Journal for Humanities and Social Sciences, Issue (1) for the year 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antesar Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.