فاعلية التعليم المتمايز في تحصيل طالبات الصف الثاني متوسط في مادة التربية الفنية

المؤلفون

  • م. م. رغد سلمان خليل وزارة التربية / المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة / 2

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i3.1140

الكلمات المفتاحية:

التعليم المتمايز، فاعلية، التربية الفنية

الملخص

استهدفت الدراسة إلى بناء خطط تدريسية على وفق التعليم المتمايز وقياس فاعليته من خلال تطبيقه على عينة تجريبية من طالبات الصف الثاني متوسط. تكونت عينة البحث من طالبات الصف الثاني متوسط والبالغ عددهم (10) طالبات. اعتمد التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة ذات الاختبار المهاري القبلي والبعدي. وتم اعتماد الخطط التدريسية على وفق التعليم المتمايز في الاختبار المهاري البعدي من خلال استمارة تقويم الأداء المهاري. استعملت الباحثة العديد من الوسائل الإحصائية لمعالجة البيانات. وظهرت تفوق المجموعة التجريبية في الاختبار المهاري البعدي، وذلك لثبوت فاعلية طريقة التعليم المتمايز من حيث تسلسل وتنظيم خطوات تنفيذ مهارات العمل الفني في مادة التربية الفنية.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

 Abdel Aaal , E. M. (2013) “Effectiveness of Using Differentiated

Instruction in Developing Some Family Life Skills among University

Students”. Journal of Reading and Knowledge. Egypt.

 Abu Jadu, S. M.(2008) Educational Psychology .1st Edition. Amman.

Al-Shurooq Publication House.

 * Al – Amro , Abdulazeez Rasheed Fahad , Effectiveness of using

strategy of cooperative learning in teaching art education to develop

skills of art education at students of secondary schools , study semi –

experimental , college of education , department of curricula and

department of teaching , 2002

 Ateya , M. A. (2002). Comprehensive quality and new in teaching

.Amman. Safaa Publishing House.

 --------------------- .(2009) The Modern Methodology and Methods of

Teaching .Dar Al-Manahej for Publication and Distribution.

 * Al – Basyouni , M. (1956).Bases of Art Education. ( Application of

manners of scientific thinking of art education ) .Egypt. Al – Maaref

Publication House.

 -------------------. (1969). Issues of technical education. Cairo .Al –

Maaref Publication House.

 Cooper, J. D.(1974) Measuerment and analysis of Behavior

Techniques. colombus ohio chats,E.Merrill.

 AI derman.M Kay (2007).Motivation For Achievement, Possibilities

for Teaching and learning. 2

nd Edition.

 Al- Gharrawi , M. M. .S. (2010). Effectiveness of learning design –

educational according to knowledge model to develop skills of high

thinking , amending misconceptions , quality collection in subject of

physics at students of basic college of education , doctorate

dissertation not published , college of Ibn Al-Haitham , University of

Baghdad .

 Al-Haleesi, Maeedha Ibn Hassan Ibn Maeedh (2011) The Impact of

Using Differentiated Instruction: Strategy upon the Academic

Achievement in English Curriculum among Sixth Grade Primary

School. Published Master’s Degree Thesis.

 * Al – Halisi , Maeedh , Impact of using strategy of differentiated

teaching on studying results within textbook of English Language at

pupils of sixth primary class , Master thesis not published , college of

education , University of Um Al – Qura 1433 A.H

 * Al – Hela , M. M. (2008). Education of Art and Manners of

Teaching Them. Part 3. Cairo. Al – Maserah House for Printing.

 Holsti, C.R., (1969).Content Analysis for Social Science and

Humanities, New York, Addison, Wesley.

* * Hussein , S. M. (2014). Effect of strategies of differentiated teaching

to obtain subject of history at female students of first secondary class ,

college of education ( Al – Asmai ) university of Diyala .

 * Lanjer , S. (1984). Technical realization and natural light ,

translated by Radhi Hakeem , journal of foreign culture , Edition No.

, fourth year.

 * Lateef , Mohammed Z. (1972). Theory of Labor in Teaching Arts.

Cairo. Al – Maaref Publication House.

Tomlinson, C.(2001) How to Differentiate Instruction in Mixed Ability

Classroom .Virginia: ASCD.

 Ubaidat Dhoqan , and Abu Al-Sameed Suhaila (2007) Strategies of

Instruction in the 21st

Century and Teacher’s and Education

Supervisor’s Guide . Amman:Dar Al-Fakr.

 Zayed et al (2013). Comprehensive encyclopedia strategies ,

methods , manners , programs. Baghdad. Al – Murtadha Publication

House .

التنزيلات

منشور

2020-09-15

كيفية الاقتباس

فاعلية التعليم المتمايز في تحصيل طالبات الصف الثاني متوسط في مادة التربية الفنية. (2020). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 59(3), 391-414. https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i3.1140

المؤلفات المشابهة

11-20 من 729

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.