الخصائص القياسية لاختبار التفكير التقني لطلبة التعليم المهني باستخدام الأنموذج اللوجستي ثلاثي البارامتر

المؤلفون

  • م.د زيان يحيى بلال جامعة بغداد / كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية – العراق

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v62i1.2153

الكلمات المفتاحية:

الخصائص القياسية ، التفكير التقني ، الانموذج ثلاثي بارمتر

الملخص

       يستهدف البحث الحالي استخراج الخصائص القياسية لاختبار التفكير التقني لطلبة التعليم المهني  باستخدام الانموذج ثلاثي البارامتر. ولتحقيق الهدف اتبعت الباحثة الخطوات العلمية في بتبني  مقياس (حسن 2021)  المعد لطلبة جامعة ، عرضت على الخبراء المحكمين في العلوم التربوية والنفسية، للتأكد من توافر الخصائص المناسبة له ولبدائله من حيث الشكل والمضمون، وأخذت الباحثة بآرائهم وعُدت فقرات الاختبار جميعها صالحة منطقياً لقياس ما وضعت من أجل قياسه. وللتأكد من وضوح تعليمات وفقرات الاختبار ولتحديد زمن الأداء طبق الاختبار على عينة استطلاعية من (60) طالباً وطالبة من غير عينة التحليل الإحصائي, وأوضحت نتائج هذا التطبيق أن تعليمات وفقرات الاختبار واضحة، وتم تحديد زمن الأداء. ثم بعد ذلك طبق الاختبار على عينة مكونة من (1000) طالباً وطالبة اختيروا بأسلوب العينة العشوائية متعددة المراحل ، فقد اعتمدت الباحثة على أنموذج ثلاثي المعلم كأحد نماذج نظرية الاستجابة للفقرة في تحليل فقرات اختبار التفكير التقني  كما حسبه برنامج بايلوج (Bilog-m3) اتبعت الباحثة الآتي: التحليل العاملي بطريقة المكونات الاساسية، علاقة الفقرة بالدرجة الكلية ، فضلاً عن مطابقة الفقرات لأنموذج ثلاثي المعلم يعد دليلاً على أن الفقرات تقيس سمة أحادية البعد , استناداً إلى قيمة مربع كاي بمستوى دلالة (0.05) قبول صعوبة الفقرة (- 2.5) الى ( + 2.5( قبول تمييز الفقرة (5,0) الى (5,2), وتبين أن جميع  الفقرات ضمن الحدود المقبول، وعليه لم تحذف أي فقرة . وتحقق من صدق الاختبار وثباته عن طريق مؤشرين هما: نسبة التباين لتقدير ثبات الاختبار ودالة المعلومات لتقدير ثبات القدرة ، بلغت درجة القطع للاختبارات الخمسة بصورة كاملة وفقاً لطريقة أنجوف البالغة قيمتها (98.89) وتساوي تقريبا (99) وتمثل نسبة (73%) من الدرجة الكلية للاختبار والتي تتكون من (68) فقرة ، وفي ضوئها توصلت الباحثة  الى التوصيات والمقترحات.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

• Abu Jarad, Hamdi Yunus (2008). The use of the Rasch model in the development of the third Cattel intelligence test (image A). Journal of the Islamic University, Volume (16),Issue(2), Al-Quds Open University.

• Hambleton, R.K &Traub, R.E (1971) : Analysis of Empirical data using two logistic trait models . British journal of mathematical and statistical

• Abdel-Rahman, Saad (1998): Psychometrics (Theory and Practice), 3rd Edition, Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi.

• Adedoyi O.O, H. J, & Chilisa, B. (2008). Investigating the invariance of item difficulty parameter estimates based on CTT and IRT. Academic Journals, Vol. 3 (2), pp. 083-093.

• Allam, Salah El-Din Mahmoud, (1990): Using the Rasch model in building a two-reference objective scale for basic knowledge in preparing a psychological and educational research plan, Journal of the College of Education, Al-Azhar University, no.17.

• Allam, Salah El-Din Mahmoud, (2001): Diagnostic Tests Reference Test in the Educational and Psychological Fields. Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo.

• Allam, Salah El-Din Mahmoud, (2011): Educational and Psychological Measurement and Evaluation: Its Basics, Applications, and Contemporary Directions.5th Edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo.

• Al-Musawi, Noman Muhammad Salih (2014). Psychometric properties of the measure of electronic communication skills for adolescents in the light of the traditional and modern measurement theories, Arab Childhood Journal, Issue:59

• Al-Obaidi, Ghanem Saeed, and Al-Jubouri, Hanan Issa, (1970), Evaluation and Measurement in Education. Baghdad, Shafiq Press.

• Al-Taqi, Ahmed Muhammad, (2009), The Modern Theory of Measurement, 1st Edition, Dar Al-Masirah, Amman.

• Al-Zabon, Dr. Habis Saad, Al-Sarayrah, Dr. Raji Awad, (2018), The effect of arranging the multiple-choice test items according to the parameters of the paragraph on estimating the ability of the subjects and the information function of the test according to the three-parameter model, Al-Hussein Bin Talal University Journal for Research, Volume (3) , no. 1.

• Autio, o. & hansen, r. (2002). Defining and measuring technical thinking students’ technical abilities in finish comprehensive Schools. Journal of technology education. Technology education.

• Awda, Ahmed (1998): Measurement and evaluation in the Teaching Process (2nded.). Second Edition. Jordan, Irbid: Dar al-Amal.

• Baker ( 2001 ) : The Basics of Item Response theory ,ERIC From Journal of psychological Assessment ,VoI.

• Bennett, george.k.(2008) mechanical comprehension test. ncs Pearson . san antonio tx .us

• Harrington, Thomas (1995):Basic concepts in Item and test Analysis , paper presented at the Annual meeting of the south west educational Research Association ,Austin , January ,p.a.

• Lehmann, Irvin, and Mehrns, William. (2003). Measurement and Evaluation in Education and Psychology, translated by Haitham Kamel Al-Zubaidi and Maher Abu Hilala, 1st Edition, United Arab Emirates, Al-Ain: University Book House.

• Mahasneh, Ibrahim Muhammad (2013): Psychological measurement in light of the traditional theory and modern theory, 1st edition, Jordan - Amman, Jarir House for Publishing and Distribution.

• Suleiman, Amin Ali, and Abu Allam, Rajaa Mahmoud (2012): Measurement and Evaluation in the Human Sciences, Its Foundations, Tools and Applications, 1st edition, Cairo - Egypt, Dar Al-Kitab Al-Hadith.

• Al-Rikabi, Abbas Alwan, Bilal, zshyan Yahya (2020), Constructing a deductive reasoning test according to the latent traits theory using the Rasch model for university students, Journal of Arts, Appendix 1, Issue 137

• Abdel Wahed, Abbas Mahmoud, Muhammad Anwar and Jassim, Khaled Jamal (2022) The use of psychometric theory in formulating the Gilliam GAR3 scale for the diagnosis of autism spectrum disorders, Al-Ustath journal for Human and Social Sciences, Volume 61, Issue 4

• Ahmed, Baida Mohamed: 2020, Creative Thinking and its Relationship to Achievement in Mathematics, Al-Ustath journal for Human and Social Sciences, Volume 59, Issue 1

• Al-Zahrani, Amira Saad Mohsen (2022) The relationship between critical thinking and academic achievement among third-grade intermediate students in Makkah Al-Mukarramah, , Al-Ustath journal for Human and Social Sciences ، Volume 61, Issue 4

• Eyal, Yassin Hamid and Jassim, Khaled Jamal: 2019, Standard Characteristics of the Inductive Reasoning Test for University Students According to the Response Theory of the Test Item, Al-Ustath journal for Human and Social Sciences. Volume 58, Issue 4

• Kuziev.N.M(2019).structural features of technical thinking . European journal of research and reflection in educational sciences.vol.7.no,2.2019

• Lord, M. F. (1980): Application of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

• Nunnally , J.C. (1978 ) : Psychological theory , 2nd Ed , New York, McGraw – Hill .

• RUNNELS, J. Evaluation of an Achievement English Vocabulary Test Using Rasch Analysis. Japan, 2012,.

• Salihah, Al-Azali (2017): Verifying the validity of the scale of motivation for achievement using the "Research model, a field study at Yahya Fares University in the city, Journal of Psychological and Educational Studies, Jilali Bo Naama University, Volume 4, Issue (16).

• Sternberg. R .J.(1990): handbook of human intelligence. Cambridge, Cambridge university press.

• Wiberg, M. (2004): Classical Test Theory vs. Item Response Theory An Evaluation of The Theory Test in the Swedish Driving- License Test, Umea University, Department of Educational measurement.

• World the Books (2006).practice for development.llc.td. Publishing house isbn 5-486-00378-1 book world.

• Yusupova. Shakhida (2020).improvement of students’ technical thinking development technologies at English classes. International journal of advanced science and technology. vol. 29, no. 5.

التنزيلات

منشور

2023-03-15

كيفية الاقتباس

الخصائص القياسية لاختبار التفكير التقني لطلبة التعليم المهني باستخدام الأنموذج اللوجستي ثلاثي البارامتر. (2023). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 62(1), 184-206. https://doi.org/10.36473/ujhss.v62i1.2153

المؤلفات المشابهة

1-10 من 332

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.