العلاقة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمكة المكرمة

المؤلفون

  • د. أميرة سعد محسن الزهراني كلية التربية – جامعة بيشة- المملكة العربية السعودية

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i4.1945

الكلمات المفتاحية:

التفكير الناقد، الأداء المدرسي، طالبات المرحلة المتوسطة

الملخص

    هدفت الدراسة الحالية إلى قياس مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمكة المكرمة، وتحديد علاقته الارتباطية بالتحصيل الدراسي، ولتحقيق هذا الهدف؛ تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي بواسطة اختبار واطسون وجلاسر Watson & Glaser للتفكير الناقد بعد التأكد من صدقه وثباته على عينة عشوائية بلغت (704) طالبة. وأظهرت نتائج الدراسة ضعف مستوى مهارات التفكير الناقد (التفسير، تقويم المناقشات، الاستنباط) كل مهارة على حدة والمهارات ككل لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمكة المكرمة، ووجود علاقة ارتباطية ضعيفة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي، بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) في مستوى التفكير الناقد لدى طالبات الصف الثالث المتوسط تعزى لمتغير التحصيل الدراسي لصالح الطالبات ذوات التحصيل المرتفع.  وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بتفعيل مقرر التفكير الناقد بشكل أكثر فاعلية لإعداد الشخصية القادرة على التفكير والنقد والتحليل، تحسين البيئة التعليمية في المرحلة المتوسطة وإثرائها بالمصادر اللازمة للتحفيز على ممارسة التفكير.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

- Abdulsalam, Farooq & Suleiman, Mamdouh, (1982), critical thinking test, Educational and psychological research center, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah.

- Abo Jadoo, Saleh & Nofel, Mohammed, (2013), Teach thinking, Dar Al-Masira for Publishing and Distribution, Oman, Jordan.

- Alaam, Salahuddin Mahmoud, (2000), Psychometric assessment and evaluation, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Cairo.

- Al-Atoum, Adnan Youssef, (2010), Cognitive Psychology, Dar Al- Masira for Publishing and Distribution, Oman, Jordan.

- AL-Daghishiya, Huda Nasser, (2019), The effect of using the Kolb model in teaching science on achievement and developing critical thinking skills for ninth grade students, Master Thesis, Faculty of Education, Sultan Qaboos University, Oman.

- AL-Hajajh, Saleh Khalil & Abo Awad, Fryal, (2017), The level of critical thinking and its relationship to academic achievement among outstanding students in King Abdullah II School, Educational science studies, University of Jordan, 44 (4), 163-177.

- Al-Ghamdi, Abdulrahman, (2005), Critical thinking and its relationship to some demographic and academic variables among a sample of male and female secondary school students in Jeddah, Master Thesis, Umm Al Qura University, Makkah.

- AL-Jassem, Fatema Ahmad & AL-Hamdan, Najah, (2012), Critical thinking skills and their relationship to academic achievement and gender among first-year secondary students in the Kingdom of Bahrain, Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain, 13 (4), 13-40.

- AL-Rubaie, Abdul Razzaq Mohsen, (2019), Critical thinking and its relationship to academic achievement among students at the College of Education, Egyptian General Book Authority, 80, 30-51.

- AL-Sabil, Mai, (2013), The effect of integrating some critical thinking skills in the life and environment unit on the achievement and development of critical thinking among first-grade intermediate students, King Saud's university magazine, 24 (3), 1033-1059.

- AL-Shariq, Mohamed, (2005), Critical thinking among first-year secondary students in the city of Riyadh and its relationship to some variables, Journal of Educational and Psychological Sciences, 6(2), 89-116.

- Al-Subaie, Hassan Abdel Rahman, (2014), The level of critical thinking among academically superior students at the secondary stage and its relationship to their academic achievement, Master Thesis, Al Baha university.

- Beyer, k,(1998), Practical Strategies for the Teaching of Thinking, Boston, Allyn, and Bacon, Inc.

- Boti, Nadiam, (2015), Critical thinking among secondary school students and its relationship to academic achievement, Master Thesis, Kasdi Merbah University.

- Ibrahim, Majidi, (2005), Thinking according to education, Dar AL-ktob for sharing and distributing, Cairo.

- Jarwan, Fathi, (2002), Teach thinking: concepts and applications, Dar ALketab, Alain.

- Khamad, Mohmad, (2021), The level of critical thinking skills of fourth year students is average, Journal of Psychological and Educational Sciences, 3(7), 237-249.

- Facione, Peter A, (2011), Think Critically, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

- Mohammadi, Seyyed, Moslemi, Zahra, Ghomi, Mahin, (2016), The relation between critical thinking skills with creativity and academic achievement among students in Qom University of Medical Sciences, Education Strategies in Medical Sciences, 9(1); 79-89.

- Obeidat, Thocan & Ades, Abdulrahman & Abdul Haq, Kaede, (2003), Scientific research: its concept, tools, and methods, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Jordan.

- Omer, Suzan Hussein, (2018), The level of mastery of critical thinking skills among middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain, 19(4), 229-258.

- Ong, Ai-Choo & Borich, Gary D, (2006), Teaching strategies that promote thinking Models and curriculum approaches, McGraw-Hill education, Singapore.

- Sroor, Nadia Hail, (2005), Teaching thinking in the school curriculum, Dar Wael for printing, publishing and distribution, Oman.

- Sternberg, Robert J, & Williams, Wendy M, (2004), Educational Psychology, My Lab School Edition, Allyn & Bacon.

- Wager, W, (2013), Critical Thinking and Instructional Design, this is a paper in progress, originating from a keynote address delivered in Taiwan.

التنزيلات

منشور

2022-09-15

كيفية الاقتباس

العلاقة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمكة المكرمة. (2022). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 61(4), 125-141. https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i4.1945

المؤلفات المشابهة

1-10 من 503

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.