Restructuring Colleges of Education in Yemeni Universities A Modern Necessity in Light of Global Trends and Experiences Proposed Framework

Authors

  • Mohammed Saleh Hasan Al-Batri College of Education, of Sada University Modern Specialized University -Yemen Republic

DOI:

https://doi.org/10.36473/53ngfd47

Keywords:

restructuring - Colleges of Education - proposed vision.

Abstract

The study aimed to restructure the faculties of education in Yemeni of university and restructuring, examining teacher preparation programs in colleges of education both globally and locally, in areas related to objectives, system and components of preparation, field education, admission policies, employment requirements, and practice of the profession. It also aimed to highlight the main issues facing the colleges of education at the local level. To achieve this, the "documentary approach" was used, relying on the analysis and survey of educational literature, studies, research, references, and relevant websites, along with utilizing an observation tool based on the researcher’s experience as a faculty member for several years, including employing a "comparative approach :Here is the translation of your text into English:To draw conclusions, 'the critical approach' to the reality of colleges of education has resulted in several findings that generally emphasize the role of the variables of the times, both locally and globally, as a motive and justification for restructuring colleges of education due to the obsolescence of the goals, structure, systems, components, programs, and admission policies of colleges of education in Yemeni universities compared to global trends and practices in developed countries. It was found that national colleges of education are limited to the integrated system according to the two-semester system, and the educational component is deferred to the third and fourth years, with its various courses being offered." Here’s the translation of the provided text into English: Just as if they were separate materials from one another, following an open-door policy for admission and accepting students with average and poor levels without measuring the applicants' abilities and their inclination towards the teaching profession. Additionally, there is a lack of a system for practicing the profession. The study concluded with a proposed vision for restructuring the Colleges of Education in Yemeni universities, which includes the philosophy, foundations, goals, executive procedures, requirements for achievement, and obstacles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• تجربة الجمهورية اليمنية في إعداد المعلم متاح في: http://t-p-uqu.blogspot.com,(3-4,2024)

• جامعة صنعاء. (2003). دليل كلية التربية. مطبوعات جامعة صنعاء.

• حيدر، محمد عباس ومحمود، فرج شاكر. (2018). تقويم أداء معلمي الحاسوب في المدارس الأهلية وفق معايير معلمي الحاسوب. مجلة الأستاذ، كلية التربية بن رشد جامعة بغداد. ع (225) .مج(3): 273- 304.

• ربوان، سعاد عباس.(2018). دور المدرس في تعزيز المسؤولية المجتمعية لدى طلبة المرحلة الإعدادية. مجلة الأستاذ، كلية التربية بن رشد جامعة بغداد. ع (227): 21- 52.

• السلخي، محمود جمال(2012). تصور مقترح لشروط اختيار الطلبة في كلية التربية بالجامعات الأردنية في ضوء شروط القبول العالمية. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات. ع(26)،مج(2):315- 354.

• شادي، زهير ياسر والصيداوي، غسان رشيد.(2017). تحسين برامج التربية العملية باعتماد معايير الجودة الشاملة، وإمكانية تطبيقها من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية. مجلة الأستاذ، كلية التربية بن رشد جامعة بغداد. ع (222):. مج(2): 307- 334.

• الشال، محمود مصطفى محمود.(1425). نحو مشروع كلية التربية بنظام الخمس سنوات " التشخيص، التحديات ومرتكزات التطوير المقترحة في ضوء خبرات بعض الدول". مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، بجامعة الإمام محمد بن سعود. الإسلامية. ع(31):56- 142.

• الشميري، تجارب بعض الدول في إعداد المعلم وإمكانية الإفادة منها في تطوير برامج إعداد المعلم في الجامعات اليمنية، مجلة الأندلس للعلوم الاجتماعية والإنسانية، ع(61)، مج(9). ص 117- 157.

• الشوافي، أفراح على عبده أحمد. (2023). متطلبات تفعيل الشراكة بن كليات التربية ومؤسسات التعليم العام في تطوير برامج إعداد وتأهيل المعلمين" دراسة تحليلية". مجلة الباحث الجامعي، جامعة إب، ع(51) الإصدار(1): 261- 291.

• العازمي، بدر حمد والعجمي، ناصر محمد والرشيدي، حسين مجبل.(2016). تصور مقترح لتطوير نظام إعداد معلم التعليم العام بالعالم العربي لمواجهة المستجدات المحلية والعالمية، مجلة كلية التربية، جامعة بنها، المجلد(27)، العدد(108)، ص1-98.

• عبد السلام، أماني محمد شريف.(2019). تصور مقترح لتطوير برامج التنمية المهنية بالأكاديمية المهنية للمعلم لتلبية متطلبات الترخيص في ضوء خبرات بعض الدول، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، مج(35)، ع(2).

• عبد العظيم، صبري عبد العظيم وعبد الفتاح، رضاء توفيق.(2017). إعداد المعلم في ضوء تجارب بعض الدول، القاهرة، المجموعة العربية للتدريب والنشر.

• عبد، اشرف عيسى وجبار، جبار ثاير. ( 2019). تصور مقترح لتطوير كلية التربية الأساسية على وفق مداخل الاصلاح المعاصرة، مجلة الفتح، العدد(29) ، 202-216.

• العنزي، عبد العزيز مطر عليات.(2020). برامج إعداد المعلمين: دراسة مقارنة بين المملكة العربية السعودية وكل من سنغافورة واليابان وكوريا الجنوبية، المجلة العربية للعلوم ولنسر الأبحاث، مجلة العلوم التربوية والنفسية، ع(47) ديسمبر: 121- 136.

• عيسى، إمحمد عمر. (2017). تصور مقترح لإعادة هيكلة كليات التربية في الجامعات الليبية. المجلة العلمية لكلية التربية، جامعة مصراته، ليبيا، مج(3)، ع(9): 189- 227.

• فهمي، هيام أحمد.(2023). إصلاح كليات التربية في الجامعات المصرية، والأوضاع المجتمعية، مجلة كلية لتربية، جامعة العريش، السنة(11)، العدد(33)، الجز(1).

• قرار مجلس الوزراء، 2008، بشأن النظام الموحد لشؤون الطلاب بالجامعات اليمنية.

• المجلس الأعلى لتخطيط التعليم.(2014). مؤشرات التعليم في الجمهورية اليمنية مراحله- أنواعه المختلفة 2009/ 2008. صنعاء.

• المجلس السياسي الأعلى.(2019). الرؤية الوطني لبناء الدولة اليمنية الحديثة، الجمهورية اليمنية.

• المجيدل، عبدالله.(2016). رؤية مستقبلية لإعداد المعلم في كليات التربية العربية في ضوء تجارب عالمية، مركز نقد وتنوير الدراسات الإنسانية، الإصدار(212)، السنة الثانية، نيسان/ إيار/ حزيران، دمشق- سوريا. 1-49.

• محمد، منة على سيد وحسن، حسن قاسم.(2019). تطوير إعداد المعلم بكليات التربية بجمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الجامعات الأجنبية، مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، عدد أكتوبر، الجزء الثاني، 333- 466.

• المخلافي، محمد عبده خالد.(2008). تصور مقترح لتطوير برامج إعداد المعلم وتدريبه بكليات التربية بالجامعات اليمنية في ضوء معايير الجودة، مجلة الباحث الجامعي، العدد(18)، 163- 190.

• المركز الإقليمي لليونسكو للجودة والتميز في العالم.(2017). تقرير عن واقع برامج إعداد المعلمين في العالم العربي، المركز الإقليمي للجودة والتميز في العالم.

• المركز الإقليمي لليونسكو للجودة والتميز في العالم.(2021). الاعتماد الأكاديمي لبرامج إعداد المعلمين في الدول العربية، المركز الإقليمي للجودة والتميز في العالم.

• المواضيه، رضا سلامة وصرايرة، خالد أحمد. (2017). تطوير كليات التربية بالجامعات الأردنية الخاصة في ضوء معايير الاعتماد والتميز( تصور مقترح)، دراسات العلوم التربوية، مجلد(44)، العدد(4)، 187- 207.

• المواقع الإلكترونية للجامعات اليمنية العامة شوهدت في الفترة ما بين /2-5/7/2024، جامعة صنعاء: https://su.edu.ye/، جامعة عدن: https://www.aden-univ.net/،جامعة تعز: https://taiz.edu.ye/، جامعة حضرموت: https://hu.edu.ye/، جامعة الحديدة:https://hoduniv.net.ye/،جامعة إب: https://www.ibbuniv.edu.ye/، جامعة ذمار: https://www.tu.edu.ye/، جامعة عمران: https://www.tu.edu.ye/، جامعة البيضاء: https://baydaauniv.net/،جامعة أبين: https://www.abyan-univ.net/، جامعة سيئون: https://seiyunu.edu.ye/، جامعة شبوه: https://shu.edu.ye/،جامعة صعدة: https://saada-uni.edu.ye/، جامعة إقليم سبأ: http://www.usr.ac/، جامعة لحج: https://lahejuniversity.net/.

• الموقع الإلكتروني لمنصة يمن أكاديميك شوهد في: 2/4/2024: https://yemenacademic.net/archives/53109.

• موقع بوابة التنسيق الإلكتروني للجامعات اليمنية العامة شوهد في: 5/6/ 2024، https://oasyemen.net/

• هاشم، ميثم عبد الكاضم وعباس، حيدر جليل (2019). معايير اختيار وإعداد المعلمين في كليات التربية الأساسية، مجلة كلية التربية الأساسية، واقع المؤتمر العلمي التاسع عشر عدد(خاص). ص 450- 462.

• وزارة التخطيط والتعاون الدولي(2020). كتاب الإحصاء السنوي 2020. صنعاء: الجهاز المركزي للإحصاء.

• وزارة التربية والتعليم، مكتب وزير التربية والتعليم(د.ت). التعليم في اليمن.. الواقع والتطلعات التحديات والمعالجات المقترحة، صنعاء

• الوهابي، أميره والمريخي، ريم و الزهراني، غادة.(2020). تطوير إعداد المعلم في المملكة العربية السعودية في ضوء خبرات الولايات المتحدة الأمريكية وسنغافورة وماليزيا. مجلة كلية التربية في العلوم التربوية44(4). 267- 328.

Refrances

• Abdel, Ashraf Issa and Jabbar, Jabbar Thayer. (2019). A proposed vision for developing the College of Basic Education according to contemporary reform approaches, Al-Fath Magazine, No. (29), 202-216.

• Abdel-Azim, Sabry Abdel-Azim and Abdel-Fattah, Reda Tawfiq. (2017). Teacher preparation in light of the experiences of some countries, Cairo, Arab Group for Training and Publishing.

• Abdul Salam, Amani Muhammad Sharif. (2019). A proposed vision for developing professional development programs at the Professional Academy for Teachers to meet licensing requirements in light of the experiences of some countries, Journal of the Faculty of Education, Assiut University, Vol. (35), No. (2).

• Al-Anzi, Abdul Aziz Matar Aliat. (2020). Teacher preparation programs: A comparative study between the Kingdom of Saudi Arabia and each of Singapore, Japan and South Korea, Arab Journal of Science and Research, Journal of Educational and Psychological Sciences, No. (47) December: 121-136.

• Al-Azmi, Badr Hamad and Al-Ajmi, Nasser Muhammad and Al-Rashidi, Hussein Mujbil. (2016). A proposed vision for developing the general education teacher preparation system in the Arab world to confront local and global developments, Journal of the Faculty of Education, Benha University, Volume (27), Issue (108), pp. 1-98.

• Al-Majidil, Abdullah. (2016). A future vision for preparing teachers in Arab Faculties of Education in light of global experiences, Center for Criticism and Enlightenment of Human Studies, Issue (212), Second Year, April/May/June, Damascus-Syria. 1-49.

• Al-Mawadhiyeh, Reda Salama and Saraira, Khaled Ahmed. (2017). Developing Faculties of Education in Private Jordanian Universities in Light of Accreditation and Excellence Standards (A Proposed Concept), Educational Sciences Studies, Volume (44), Issue (4), 187-207.

• Al-Mikhlafi, Mohamed Abdo Khaled. (2008). A proposed vision for developing teacher preparation and training programs in faculties of education in Yemeni universities in light of quality standards, University Researcher Journal, Issue (18), 163-190.

• Al-Salakhi, Mahmoud Jamal (2012). A proposed vision for the conditions for selecting students in the College of Education at Jordanian universities in light of the global admission requirements. Al-Quds Open University Journal for Research and Studies. Issue (26), Vol. (2): 315-354.

• Al-Shal, Mahmoud Mustafa Mahmoud. (1425). Towards a five-year College of Education project "Diagnosis, challenges and proposed development foundations in light of the experiences of some countries". Journal of Humanities and Social Sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University. Issue (31): 56-142.

• Al-Shammari, Experiences of some countries in preparing teachers and the possibility of benefiting from them in developing teacher preparation programs in Yemeni universities, Andalusia Journal of Social and Human Sciences, No. (61), Vol. (9). Pp. 117-157.

• Al-Shawafi, Afrah Ali Abdo Ahmed. (2023). Requirements for activating the partnership between colleges of education and public education institutions in developing teacher preparation and qualification programs "An analytical study". Journal of the University Researcher, Ibb University, No. (51), Issue (1): 261-291.

• Al-Wahabi, Amira, Al-Marikhi, Reem and Al-Zahrani, Ghada. (2020). Developing teacher preparation in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experiences of the United States of America, Singapore and Malaysia. Journal of the College of Education in Educational Sciences 44(4). 267- 328.

• Cabinet Resolution, 2008, regarding the unified system for student affairs in Yemeni universities.

• Fahmy, Hiam Ahmed. (2023). Reforming Faculties of Education in Egyptian Universities, and Societal Conditions, Journal of the Faculty of Education, Arish University, Year (11), Issue (33), Part (1).

• Haider, Mohammed Abbas and Mahmoud, Faraj Shaker. (2018). Evaluating the performance of computer teachers in private schools according to the standards of computer teachers. Al-Ustadh Magazine, Ibn Rushd College of Education, University of Baghdad. No. (225). Vol. (3): 273-304.

• Hashem, Maytham Abdul Kadhim and Abbas, Haider Jalil (2019). Criteria for Selecting and Preparing Teachers in Basic Education Colleges, Journal of the College of Basic Education, the Reality of the Nineteenth Scientific Conference, Issue (Special). Pp. 450-462.

• Issa, Muhammad Omar. (2017). A proposed vision for restructuring colleges of education in Libyan universities. Scientific Journal of the Faculty of Education, University of Misurata, Libya, Vol. (3), No. (9): 189-227.

• Ministry of Education, Office of the Minister of Education (n.d.). Education in Yemen.. Reality, Aspirations, Challenges and Proposed Treatments, Sana'a

• Ministry of Planning and International Cooperation (2020). Annual Statistics Book 2020. Sana'a: Central Statistical Organization.

• Mohamed, Mona Ali Sayed and Hassan, Hassan Qasim. (2019). Developing teacher preparation in faculties of education in the Arab Republic of Egypt in light of the experiences of some foreign universities, Faculty of Education Journal, Beni Suef University, October issue, Part Two, 333-466.

• Rabwan, Suad Abbas. (2018). The role of the teacher in promoting social responsibility among middle school students. Al-Ustadh Magazine, Ibn Rushd College of Education, University of Baghdad. No. (227): 21-52.

• Sana'a University. (2003). Guide to the College of Education. Sana'a University Publications.

• Shadi, Zuhair Yasser and Al-Sidawi, Ghassan Rashid. (2017). Improving practical education programs by adopting comprehensive quality standards, and the possibility of applying them from the point of view of faculty members. Al-Ustadh Magazine, Ibn Rushd College of Education, University of Baghdad. No. (222): Vol. (2): 307-334.

• Supreme Council for Education Planning. (2014). Education indicators in the Republic of Yemen, its stages - its various types 2008/2009. Sana'a.

• Supreme Political Council. (2019). The National Vision for Building the Modern Yemeni State, Republic of Yemen.

• The experience of the Yemen in preparing teachers available at: http://t-p-uqu.blogspot.com,(3-4,2024).

• UNESCO Regional Center for Quality and Excellence in the World. (2017). Report on the reality of teacher preparation programs in the Arab world, Regional Center for Quality and Excellence in the World.

• UNESCO Regional Center for Quality and Excellence in the World. (2021). Academic accreditation of teacher preparation programs in Arab countries, Regional Center for Quality and Excellence in the World.

• Websites of Yemeni public universities viewed between 2-5/7/2024, Sana'a University: https://su.edu.ye/, Aden University: https://www.aden-univ.net/, Taiz University: https://taiz.edu.ye/, Hadhramout University: https://hu.edu.ye/, Hodeidah University: https://hoduniv.net.ye/, Ibb University: https://www.ibbuniv.edu.ye/, Dhamar University: https://www.tu.edu.ye/, Amran University: https://www.tu.edu.ye/, Al-Bayda University: https://baydaauniv.net/, Abyan University: https://www.abyan-univ.net/, Seiyun University: https://seiyunu.edu.ye/, Shabwa University: https://shu.edu.ye/, Saada University: https://saada-uni.edu.ye/, Saba Region University: http://www.usr.ac/, Lahj University: https://lahejuniversity.net/.

• Yemen Academic Platform website viewed on: 2/4/2024: https://yemenacademic.net/archives/53109.

• Yemeni Public Universities Electronic Coordination Portal website viewed on: 5/6/2024, https://oasyemen.net/

• Nguyen, H. (2018). Teacher Preparation Programs in the United States. International Journal of Progressive Education, 14(3), 76-92

• Tadmor , S .( 2013 ) . Lehrerbildung in Der Bundesrepublik Deutschland. Communcations – Bericht No. 1

Downloads

Published

15-03-2025

How to Cite

Restructuring Colleges of Education in Yemeni Universities A Modern Necessity in Light of Global Trends and Experiences Proposed Framework. (2025). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 64(1), 190-214. https://doi.org/10.36473/53ngfd47

Similar Articles

1-10 of 708

You may also start an advanced similarity search for this article.