فعالية استراتيجية الدعائم التعليمية في التحصيل والحس العددي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في مادة الرياضيات
DOI:
https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i3.1652الكلمات المفتاحية:
الدعائم التعليمية، التحصيل، الحس العدديالملخص
يهدف البحث الحالي معرفة فعالية استراتيجية الدعائم التعليمية في التحصيل والحس العددي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في مادة الرياضيات، ولتحقيق الهدف اعتمدت الباحثة تصميماً تجريبياً ذا الضبط الجزئي، وهو تصميم المجموعة الضابطة اللاعشوائية ذات الاختبار البعدي، وتحدد مجتمع البحث الحالي بطالبات الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية الحكومية في مركز محافظة تكريت للعام الدراسي (2020-2021) والبالغ عددها (25) مدرسة. اختارت الباحثة بشكل عشوائي (بالقرعة) من بينها متوسطة (ثانوية أم المؤمنين للبنات) التي تحتوي على ثلاث شعب للصف الثالث المتوسط، واختارت عشوائيا (بالقرعة) شعبة (ب) لتمثل المجموعة التجريبية (28) طالبة وشعبة (أ) لتمثل المجموعة الضابطة (28) طالبة.
ولتحقيق هدف البحث أعدّت الباحثة اختبار تحصيلي من الاختبارات الموضوعية وبلغ عدد فقراته (30) فقرة (اختيار من متعدد)، منها (26) فقرة من نوع الفقرات الموضوعية (الاختيار من متعدد)، و(4) فقرات من النوع المقالي وآخر لقياس (الحس العددي) بلغ عدد فقراته (40) فقرة، وباستعمال الاختبار التائيّ لعينتين مستقلتين، أظهر البحث على وجود فرق دال إحصائياً بين درجات مجموعتي البحث في الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
التنزيلات
المراجع
• Al-Jamal, Muhammad Jihad (2005): Mental Operations and Thinking Skills, Dar Al-Kitab Al-Jami, United Arab Emirates.
• Hamada, Muhammad Mahmoud (2011): The effectiveness of the educational scaffolding strategy in developing reflective thinking, written performance and achievement in mathematics for first-year preparatory students with different learning styles, Journal of Mathematics Education, Volume, 14, Issue 2.
• Al-Saeed, Reda Massad (2005): Numerical Sense, Faculty of Education, Menoufia University, Cairo, an article from the electronic educational newspaper.
• Obaid, William (2004): Teaching mathematics to all children in light of the requirements of standards and the culture of thinking, Amman, Dar Al Masirah.
• Mahdi, Iman Muhammad (2016): A proposed program based on educational scaffolding strategies and mathematical skills included in the international study TIMSS to develop the teaching performance of mathematics teachers and the level of achievement of their students in the preparatory stage.
• Alderman, M. Kay (2007): Motivation for Achievement: Possibilities for Teaching and Learning, 2nd Edition.
• Bansal, A. (2017): Effect of instructional scaffolding on high school student's academic achievement and attitude towards science. International Journal of Science Technology and Management, (6)3.
• Bikmaz Fatma H. (2010): Scaffolding Strategies Applied by Student Teachers to Teach Mathematics, The International Journal of Research in Teacher Education No.3, Ankara University.
• Bresser, Rusty & Holtzman, Caren (1999): Developing Number Sense, Cuisenaire Co. of America, U.S.A.
• Darey, H., Terzinha, N., Peter, B. &Christina, T. (2012). Individual Differences in Conceptual and Procedural Fraction Understanding: The Role of Abilities and School Experience. Journal of Experimental Child Psychology, 113 (4), pp. 469-486
• Gay, Susan A. & Douglas B., Aichele (1997): Middle school Student’s understanding of Number sense Related to percent, School Science and Mathematics, vol. 97 (1).
• Hafiz, A. (2006): Educational scaffolding strategy using presentation software and its impact on academic achievement and critical thinking among students of the first-grade secondary in the curriculum of neighborhoods in Medina. Unpublished Master hesis, Taibah University, Saudi Arabia.
• Larkin, M. J. (2002): Using scaffolded instruction to optimize learning. Arlington, VA: ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education.
• Lipscomb, L., Swanson, J., & West, A. (2004). Scaffolding. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. Available Website: http://www.coe .uga.edu/epltt/scaffolding.htm.
• Molenaar, I., Chiu, M., Sleegers, P., & Boxtel, C. (2011). Scaffolding of small groups’metacognitive activities with an avatar computer-supported collaborative learning. Ntific Amereican Book, (5).
• Nwosu, B., & Azih, N. (2011). Effects of instructional scaffolding on the achievement of male and female students in financial accounting in secondary schools in Abakaliki Urban of Ebonyi State Nigeria, Current, Research Journal of Social Sciences, 3(2).
• Rajput, J. S.: "Science Teaching For The 21st Century A Big Leapor Pedestrian Grow", New York University News, NO.23,1996.
• Reys, R. & Yang D. 1998: Relationship Between Computational Performance and Number Sense Among Sixth and Eighth grade Students in Taiwan, Journal for Research in Mathematics Education, vol. 29(2).
• Skene, A & Fedko, S. (2014). Instructional Scaffolding. Centre for Teaching and Learning University of Toronto Scarborough.
• Susan scharton,(2000),P17995-Tarver, S.G & Jung , J. s. (1995): A comparison of mathematics achievement and mathematics attitudes of first and second graders instructed with either a discovery – Learning mathematics curriculum or a direct instruction curriculum , Effective school practices, vol. 14 (1), pp. 49 – 56, ISSN 0022-4669 academic search.
• Suter, Allan D. (1990): Number sense Discovering Basic Math concepts (Whole Number, Multiplication and Division), Contemoroy Books U.S.A.
• Veresov, N. (2004): Zone of proximal development (ZPD): the hidden dimension Language as culture, Social & educational journal, Vol. 1.
• Wilson, L. 2005: Number Sense Every Day, available at www.LEARNNC.com.
• Wright, V. (2018). Vygotsky and a global perspective on scaffolding in learning mathematics. In: Zajda J. (Ed.) Globalisation and education reforms. Dordrecht: Springer.