إمكانية تطبيق معايير الجودة الشاملة في جامعة ديالى

المؤلفون

  • م.د. إحسان عدنان زيدان جامعة ديالى/ كلية التربية للعلوم الانسانية

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i2.1076

الكلمات المفتاحية:

الجودة الشاملة، قيادات ادارية عليا، جامعة ديالى

الملخص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على إمكانية تطبيق معايير الجودة الشاملة في جامعة ديالى من وجهة نظر القيادات الإدارية العليا، بلغت عينة الدراسة (142) فرداً، واستعمل الباحث الاستبانة كأداة للدراسة الحالية وتكونت من (67) فقرة موزعة بين سبعة معايير، وطبقت الأداة للعام الدراسي 2018-2019 وحللت نتائج الدراسة باستعمال الوسائل الإحصائية المناسبة.   

أسفرت النتائج عن الآتي:

  • حازت معايير الجودة الشاملة المحددة في الدراسة الحالية على إمكانية التطبيق في جامعة ديالى مع الاختلاف في النسب بين المعايير .
  • تجاوز المعيار المتبنى في الدراسة الحالية المعدل العام بوسط مرجح قدره (3.92) ووزن مئوي (78.4).
  • حاز معيار التركيز على المستفيد على المرتبة الأولى بوسط مرجح قدره (4.07) ووزن مئوي (81.4) ، وحاز معيار القيادة الادارية على المرتبة الثانية بوسط مرجح قدره (4.06) ووزن مئوي (81.2) ، وحاز معيار إدارة الموارد البشرية على المرتبة الثالثة بوسط مرجح قدره (3.98) ووزن مئوي (79.6) ، وحاز معيار إدارة المعلومات الادارية على المرتبة الرابعة بوسط مرجح قدره (3.95) ووزن مئوي (79) ، وحاز معيار التخطيط الاستراتيجي للجودة على المرتبة الخامسة بوسط مرجح قدره (3.93) ووزن مئوي (78.6) وحاز معيار ضمان الجودة على المرتبة السادسة بوسط مرجح قدره (3.75) ووزن مئوي (75) ، اما معيار إدارة العمليات فقد حاز على المرتبة السابعة بوسط مرجح قدره (3.67) ووزن مئوي (73.4) .

حازت الفقرة تسلسل (1) التي نصها (اقتناع إدارة الجامعة بدعم تطبيق معايير الجودة الشاملة) ضمن معيار القيادة الادارية على اعلى وسط مرجح بمقدار (4.7) ووزن مئوي (94) ، وحازت الفقرة تسلسل (10) التي نصها (تمتلك الجامعة مصفوفة مخاطر فاعلة للقيام بإجراءات وقائية وعلاجية للأخطاء متوقعة الحدوث) ضمن معيار ضمان الجودة على ادنى وسط مرجح بمقدار (3) ووزن مئوي (60) .

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

References:

 Abuaziz, Shady Abdullah (2009), Standards of quality in designing and producing means and

technology in the educational centers in Gaza. Unpublished Master's degree thesis. College

of Education. The Islamic University GAZA.

 Badah, Ahmed Mohammed (2003), Comprehensive Quality Management, A suggested Model

of Administrative Development and the Possibility of applying it in the Jordanian Universities

Unpublished Doctorate Dissertation, University of Amman of Higher studies Jordan.

 Toma. Faiza Korkis (2010), University Specialization and its relationship Functional

Performance of employees of University of Baghdad. Unpublished Master's degree thesis,

College of Education for Girls- University of Baghdad.

 Khashab, Salman Abood Salman (2011), A suggested Training Programme for Heads of

Departments- Al- Mustansiriyah University in the light of Standards of comprehensive

Quality – Unpublished, Master's degree thesis, College of Basic Education – AlMusrtansiriyah University.

 Zaidan, Murad (2001), Indices of Quality in the Egyptian University Education, Published

paper via Internet.

 Al-Sunbal, Abdul Aziz Ibn Abdullah (2001), Principle and procedures of Quality control,

Journal of the Education of the people, Issue (48), Arab Organization of Education, culture

and science.

 Al- Taee, Yousef Hajeem, et.al. (2008), Management of Comprehensive Quality in the

University Education, Al- Waraq of Publications and Distribution, Amman.

 Abdul Hafidh, Ikhlas Mohammed & Nahi, Mostapha Hussein (2000), Methods of Scientific

Research and the statistical Analysis in the Educational Psychological and Mathematical

Fields, Al- Kitab center for publication, Egypt, Cairo.

 Usheiba, Fathi Darwish (2000), The comprehensive Quality and the Possibility of applying it

in the University Education, Journal of Arab Universities Union, Issue (3), Cairo.

 Attiyah, Mohsen Ali (2008), The Comprehensive Quality and Methodology,Dar- AlManahij- Amman.

 Udah, Ahmed Sulaiman and Al- Khalili, Khalil Yousef (1988), Statistics used by researchers

in the Educational and Psychological Sciences, Dar Al- Fakr for Publication and

Distribution Amman.

 Essawi, Abdul Rahman Mohammed (1974), Measurement and Experimentation in

Education and Psychology, Cairo Dar Al- NAHDHA Al- Arabia.

 Faris, Ahmed Kinaan (2009), The Degree of the Possibility of Applying Standards of

Comprehensive Quality in College of Medicine – University of Baghdad and Al-

Mustansiriyah University. Comparative study- Unpublished, Master's degree thesis, College

of Basic Education, Al- Mustansiriyah University.

 Van Dalen, Deobold (1985), Methods of Research in Education and Psychology, Translated

Nabil Nawfel, et. al., Edition (3), Anglo, Egyptian, Library, Cairo.

 Al- Faqawy, Zenaat Mohammed (2007), Analysis of textbook of Information Technology of

the Eleventh grade in the light of standards of computing culture and the extent of students,

learning, Unpublished Master's thesis, College of Education the Islamic University, GAZA.

 Al- Kinani, Sabih Zamel (2005), Requirements of Applying the Comprehensive Quality

Management in College of Education/ Ibn Rushud and Ibn Al- Haitham - University of

Baghdad. Unpublished Master's degree thesis, College Ibn Al- Haitham - University of

Baghdad.

 Madookh, Nasr Al- Din Hamoodi (2008), Constraints of Applying The Comprehensive

Quality Management in the Palestinian Universities in Gaza and ways of Overcoming them

Unpublished Master's thesis, College of Education. The Islamic University.

 Al- Molees, Saees Ibn Mohammed (2003), Standards of Quality Control. The Joint plan of

developing Methods of Education Bureau of the Arab Education of Arabian Gulf States,

Riyadh.

التنزيلات

منشور

2020-06-15

كيفية الاقتباس

إمكانية تطبيق معايير الجودة الشاملة في جامعة ديالى. (2020). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 59(2), 119-140. https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i2.1076

المؤلفات المشابهة

11-20 من 987

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.