درجة تركيز كتب اللغة العربية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن على مهارات القراءة الناقدة في تدريباتها اللغوية وأسئلتها وأنشطتها: دراسة تحليلية

المؤلفون

  • أ. د. كامل علي سليمان عتوم جامعة جرش / جرش

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i2.1075

الكلمات المفتاحية:

القراءة الناقدة، كتب اللغة العربية، المرحلة الأساسية

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على درجة تركيز كتب اللغة العربية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن على مهارات القراءة الناقدة في تدريباتها اللغوية وأسئلتها وأنشطتها. عينة الدراسة كانت مجتمعها كاملا، وتمثلت بالأسئلة والأنشطة جميعها الواردة في الكتب، وبلغت (1464) سؤالا ونشاطا ، أما أداتها فهي عبارة عن قائمة بمهارات القراءة الناقدة طُوِّرت بالعودة إلى الأدب التربوي المختص، وحُقق لها الصدق والثبات، واشتملت على (25) مهارة. استخدمت منهجية تحليل المحتوى في الإجابة عن أسئلة الدراسة الثلاثة، وأظهرت عملية التحليل أن (39.4%) من أسئلة كتاب مهارات الاتصال للصف الثامن، و(29%) من أسئلة كتاب الصف التاسع، و(31%) من أسئلة كتاب الصف العاشر عدت مظاهر للقراءة الناقدة، وفي ضوء النتائج قُدمت عدة توصيات، منها ضرورة قيام المعلمين المنفذين لهذه الكتب بتطوير أسئلة إثرائية لتدريب المهارات، التي قلت تدريباتها أو لم تُدرَب.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

- Al-Essawi, Jamal and Musa, Mohammed and Shizawi, Abdul Ghaffar (2005). Methods of

Teaching Arabic Language in Basic Education between Theory and Practice. United Arab

Emirates, University Book House: Al Ain.

- Aljrrah, Reema (1997). The availability of questions related to critical reading skills in the

reading and text books for the top three grades of the basic stage and teachers' practice of

these questions. M.A. Thesis (unpublished), Yarmouk University, Irbid, Jordan.

- Al-Sakaf, Sawsan (1997). Analysis and Evaluation of Critical Reading Skills in Secondary

School Students in the United Arab Emirates, Unpublished Master Thesis, University of

Durman.

- Alsid Mahmoud Ahmed (1988). Teaching Language between Reality and Ambition.

Damascus. Dar Tlass for Studies, Translation and Publishing.

- B & W Associates. (1987). beyond basics: A developmental reading program.

Jamestown Publishers, Inc: USA.

- Barnes, Don and Bridgerv, Arkin and Dink, Stanley (2006). Critical Thinking: Reading

and Logical Thinking, Sanaa Al-Ani, Dar al-kitab al-Jami`: Al-Ain.

- Benedict, J (2013). Using Popular-press Nutrition Books to Develop Critical

Reading Skills of First-Year College Students. Journal of Nutrition Education &

Behavior. 45(2):188-190.

- Clarke, A. Stow, S, Ruebling, C &Kayona, F (2006). Developing Standards-Based

Curricula and Assessments, Clearing House, Vol. 79 Issue 6, p258-261.

- Habibullah, Muhammad (2000). Principles of reading and understanding of reading

between theory and practice, I 2, Dar Ammar: Amman.

- Hall, A & Piazza, S (2008). Critically Reading Texts: What Students Do and How Teachers

Can Help. Reading Teacher, 62 (1), 32-41.

- Hawamdah, Muhammad (2015). The effectiveness of a strategy based on the teaching of

thinking in the development of critical reading skills among students in the fifth grade Basic

Jordanian Journal of Educational Sciences, 11 (2): 113-127.

- Kobayashi, K (2007).The Influence of Critical Reading Orientation on External Strategy

Use during Expository Text. Reading. Educational Psychology, 27 (3), 363-375.

- Madkour, Ali Ahmed (2006). Teaching Arabic Language Arts, Dar Al-Fikr Al-Arabi: Cairo.

- Mansi, Ghada (2016). The impact of brainstorming strategy on the development of critical

reading skills among sixth graders in Jordan, and their attitudes towards reading. University

of Sharjah Journal of Humanities, 13 (1): 110-136.

- Mc Aghon, M (1996). Increasing student's critical reading skills. Pennsylvania Action

Research Network.

- Ministry of Education (1991). The curriculum of the Arabic language and its broad outlines

in the basic education stage.

- Ministry of Education (2003). The general framework of curriculum and evaluation.

- Ministry of Education (2005). General framework and general and special productions of

the Arabic language for the basic and secondary education stages.

- Mustafa, Abdullah (2002). Arabic Language Skills, Dar Al Masirah for Publishing,

Distribution and Printing: Amman.

- Phillips, A & Sotiriou, P (1987). Steps to reading Proficiency. Wadsworth Publishing

Company: U.S.A.

- Qajah, Kalthoum and Shayeb, Muhammad (2016). The level of students' ability to read

critical skills "A study on a sample of second year secondary students, Journal of Human

and Social Sciences / University of Hassiba Ben Bouali Chlef (Algeria), No. 24, 355-370.

- Ripley, Brian. (2007). Causation, Counterfactuals, and Critical Reading in the Active

Classroom, International Studies Perspectives, 8 (3), 303-314.

- Shuaile, Ali and Khatibah, Abdullah (2002). Basic science operations included in scientific

activities of science books for the first four grades of basic education in the Sultanate of

Oman. Journal of Educational and Psychological Sciences, 4 (1), 157-195.

- Spache, G, & Berg, P (1984). The art of efficient reading, (4th Ed). Macmillan Publishing

Company: New York.

- Velayati, N & Asnawi, M & Fitriani, S & Samad, I (2017). An Exploration of

Students' Difficulties in Using Critical Thinking Skills in Reading. Al-Ta'lim. 24

Issue (3):195-206.

- Waeli, Suad and Abu Al-Raz, Dia (2011). The degree of practice of Arabic language

teachers to teach critical reading skills in the tenth grade and its impact on students'

achievement and attitudes toward reading, Studies, Educational Sciences, Vol. 38,

(Appendix 1): 251-264.

التنزيلات

منشور

2020-06-15

كيفية الاقتباس

درجة تركيز كتب اللغة العربية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن على مهارات القراءة الناقدة في تدريباتها اللغوية وأسئلتها وأنشطتها: دراسة تحليلية. (2020). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 59(2), 97-118. https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i2.1075

المؤلفات المشابهة

21-30 من 513

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.