درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموقفية وفق نظرية هيرسي وبلانشارد في محافظة البريمي بسلطنة عٌمان

المؤلفون

  • أحمد بن محمد الهنائي جامعة نزوى- سلطنة عمان
  • رضيه بنت سليمان الحبسية جامعة نزوى - سلطنة عمان

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i4.1929

الكلمات المفتاحية:

القيادة الموقفية، نظرية هيرسي وبلانتشارد، محافظة البريمي

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموقفية وفق نظرية هيرسي وبلانتشارد في محافظة البريمي بسلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة أُستخدم المنهج الوصفي، كما أُستخدمت الإستبانة لجمع البيانات والمعلومات. وتكون مجتمع الدراسة من(1461)معلم ومعلمة بمحافظة البريمي خلال العام الدراسي 2021/2022م، وقد تم تطبيق الاستبانة على عينة عشوائية مقدارها (238) معلم ومعلمة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها: ممارسة مديري المدارس للقيادة الموقفية وفق نظرية هيرسي وبلانشارد في محافظة البريمي جاءت مرتفعة جدا، وجاء نمط التدريب بالرتبة الأولى في الممارسة، ثم تلاه نمط الدعم، ثم نمط التفويض، بينما نمط التوجيه جاء في الرتبة الرابعة، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05≥α) تُعزى لمتغيري الدراسة (الجنس، وسنوات الخبرة).  وفي ضوء ما توصلت إليه نتائج الدراسة، أوصت بإيجاد نظام للحوافز التشجيعية لمديري المدارس الذين يولون اهتمام بالغ لممارسة القيادة الموقفية، وإدخال ممارسة القيادة الموقفية ضمن منظومة قياس الأداء الفردي والإجادة المؤسسية المزمع تطبيقه بديلاً عن تقريرالأداء الوظيفي الحالي.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Al-Araj, Shatha Nasser (2020). The level of functional maturity of teachers in the Bethlehem Governorate according to the theory of Hersey and Blanchard from the point of view of the principals. Specialized educational magazine. 9 (2). p 39 - 72.

Ali, Shaukat & Sikandar, Asma. .(2018)Impact of Leadership Style of Teacher on the Performance of Students: An Application of Hersey and Blanchard Situational Model Bulletin of Education and Research. 40 (3). p73-94

Al- Baluchi, Sheikha. (2019). Leadership styles of principals of basic education schools and their relationship to the professional happiness of teachers in Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 115 (115). p 1-33.

Baomar, Fatima Salem. (2019). Leadership styles according to the theory of Hersey and Blanchard and their relationship to achievement motivation from the point of view of teachers in the second cycle of basic education schools in the Governorate of Dhofar in the Sultanate of Oman, Arab Studies in Education and Psychology, 108 (108). p 150 – 172.

Bin Hafeez and Shafia. (2016). The effectiveness of administrative leadership according to the theory of Hersey and Blanchard. Journal of Humanities and Social Sciences, (23). p121 - 124 .

Al-Hana'a, Zainab Saeed Mansour. (2021). The degree to which educational supervisors practice leadership styles according to the Hersey and Blanchard theory and its relationship to the organizational symmetry of teachers in Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman. University of Nizwa, p10–54.

Al Hosani, Azza bint Muhammad bin Ahmed. (2013) Emotional intelligence among school principals in Al Batinah Governorates and its relationship to their leadership styles and effectiveness in light of Hersey and Blanchard's Situational Leadership Model. Mutah University, p 74-110.

Janabi, owner. (2019). Leadership and supervision strategies. Al-Yazuri Scientific House, p 127-134.

Kanaan, Mustafa Mohamed Hadi. (2019). The role of middle school principals in improving learning from the point of view of teachers in the State of Kuwait. Mutah University, p32-38.

Hoare, Thomas. (2005). The art of school leadership. Obeikan House. 22 - 24.

Al-Mikhlafi, Muhammad. (2009). Active leadership and change management. Al Falah Library, p 175-217.

Ministry of Education in the Sultanate of Oman. (2021). Statistics yearbook for the academic year 2020/2021. Muscat.

Al-Nuaimi and others, Muhammad Abdel-Aal (2009). Scientific Research Methods and Methods, Dar Al-Warraq, Amman. Jordan.

Al-Salami, Youssef. (2016). Patterns of educational leadership among government primary school principals in Al-Kharj Governorate from the teachers' point of view. Scientific Journal, 32 (1). p 399 – 440.

Al-Salibi, Mahmoud Eid, and Al-Saud, Ratib Salameh. (2010). Leadership styles of public secondary school principals in Jordan according to the theory of Hersey and Blanchard and its relationship to the level of job satisfaction. Educational Science Studies, 37 (2). p 490 – 492

Shaker, Mahmoud Hamdy. (2006). Educational research for male and female teachers. Dar Al-Andalus for Publishing and Distribution, p215.

El-Shayeb, Mohamed El-Sassi. And Shafia bin Hafeez. (2016). The effectiveness of administrative leadership according to the theory of Hersey and Blanchard from the point of view of employees at the University of Ouargla. Journal of Humanities and Social Sciences, (23). p117 - 132.

Al-Shehri, Khaled Hassan, and Al-Mikhlafi. Muhammad Sarhan. (2019). Leadership styles of secondary school principals in the eastern region and their effectiveness according to the theory of Hersey and Blanchard. Journal of Educational and Psychological Sciences, 20(2). 167-204.

Lahlub, Nariman Younes. (2012). Educational leadership skills. Gulf House, 20-24.

Tammam, Shadia Abdel Halim, and Salah Ahmed Fouad Salah. (2016). Curricula and modern teaching and learning methods. Debono Center for Teaching Thinking, 203-204.

التنزيلات

منشور

2022-12-15

كيفية الاقتباس

درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الموقفية وفق نظرية هيرسي وبلانشارد في محافظة البريمي بسلطنة عٌمان. (2022). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 61(4), 73-97. https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i4.1929

المؤلفات المشابهة

1-10 من 147

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.