المعوقات التي تواجه مدرسي مادة الحاسوب في المدارس الحكومية العراقية

المؤلفون

  • م. د. فرح رافع ‏ شريف وزارة التربية/مديرية التطوير المؤسسي والتنسيق الحكومي

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i2.1310

الكلمات المفتاحية:

مدرس الحاسوب‏، معوقات بشرية‏، معوقات تعليمية‏، معوقات فنية‏، معوقات بيئية‏

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى التحقق من المعوقات التي تواجه مدرسي مادة الحاسوب في المرحلتين المتوسطة والاعدادية للمدارس الحكومية العراقية اثناء تدريسهم للمنهاج حيث تم تبني وتطوير استبانة الكترونية مكونة من (50) سؤال توزعت على أربعة مجالات مختلفة وهي المعوقات البشرية والتعليمية والفنية والبيئية، حيث تكونت عينة الدراسة من (76) مدرس ومدرسة في مديرية تربية الكرخ الثالثة في محافظة بغداد.  أظهرت النتائج ان هناك العديد من المشاكل والمعوقات التي تواجه مدرسي مادة الحاسوب والتي تؤثر على قابلية المدرسين في إيصال المعلومة للطلبة بالشكل المطلوب. واثبتت الدراسة ان أبرز المعوقات التي تواجه مدرسي مادة الحاسوب من وجهة نظرهم هو عدم توفر شخص فني مساعد في مختبر الحاسوب، قدم أجهزة الحاسوب التي لا تلبي طموح الطلبة بالتعلم والابتكار أضافة الى تكليف مدرسي مادة الحاسوب بالتدريس في أكثر من مدرسة، كذلك كثرة اعطال الأجهزة في مختبر الحاسوب، مع صغر حجم غرفة مختبر الحاسوب. وقدمت هذه الدراسة مجموعة من الاستنتاجات والاقتراحات التي تساعد في إيجاد حلول لهذه المعوقات.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

• Prof. Maysoon Ahmed Al-Majali, and Prof. Fatima Abdullah Al-Alam. (June, ‎‎2017). Challenges facing computer teachers in public and private schools in ‎Jordan. Journal of the Faculty of Education - Port Said University.‎

• Ahmed El-Deeb. (2012). The foundations of technological education for ‎students of basic education and its proposed axes in light of the standard ‎levels of pre-university education graduates, a future vision. Reading and ‎Knowledge Magazine, pages 202-230.‎

• The indicative guide for preparing and reviewing job descriptions and ‎evaluating jobs in the federal government. (2019). United Arab Emirates: ‎Federal Authority for Governmental Human Resources

• Facilitate Khazaleh, and Tariq Jawarna. (2006). Effective use of information ‎technology in Jordanian schools through teachers' perceptions in the field. ‎Journal of Educational Sciences, pages 2(4), 281-292.‎

• Hassan Al-Najjar, and Hassan Aslim. (2007). Obstacles to applying the ‎technology curriculum from the teachers' point of view in light of some ‎variables. Journal of the Islamic University, Series of Human Studies, pages ‎‎505-539‎

• Dr. Faisal bin Fahd bin Muhammad Al-Shammari. (January, 2020). The ‎difficulties of teaching the computer and information technology curriculum ‎in the first grade of secondary school in Al-Jawf region from the point of ‎view of male and female teachers. Arab Studies in Education and Psychology ‎‎(ASEP), p. 126.‎

• Dr.. Abdel Hafez Salameh. (1 1, 2002). Computer in Education (Volume ‎One). Ahlia for publishing and distribution

• Dr. Farah Rafee Sharif. (2019). Attitudes towards entering the computer ‎curriculum in the primary stage. The First International Scientific Conference ‎‎/ Iraqi Academics Syndicate Center for Academic Strategic Development. ‎Dohuk: Journal of the College of Basic Education - Al-Mustansiriya ‎University

• Saleh bin Ali. (2019). Computer teacher job description. Retrieved from ‎excavation website: https://www.tanqeeb.com/career

• Ali Alimat. (2014). The reality of science teachers' use of technological ‎innovations in their teaching in Mafraq Governorate. Al-Manara for Research ‎and Studies, pages 465-498.‎

• Musab Al-Aboushi, and Raed Freihat. (2008). Obstacles facing the ‎application of the technology curriculum in public schools from the point of ‎view of teachers and principals in Ramallah and Al-Bireh Governorate. ‎Journal of Educational Sciences, pages 320-353.‎

• Manal Tibi. (2005). Obstacles faced by teachers. Nablus, Palestine: An-Najah ‎University

التنزيلات

منشور

2022-06-17

كيفية الاقتباس

المعوقات التي تواجه مدرسي مادة الحاسوب في المدارس الحكومية العراقية. (2022). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 61(2), 223-239. https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i2.1310

المؤلفات المشابهة

1-10 من 110

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.