جودة مخرجات التعلم للطالبات الخريجات من كلية التربية جامعة حائل من وجهة نظر أرباب العمل وأعضاء هيأة التدريس على وفق رؤية المملكة2030

المؤلفون

  • د. ام كلثوم احمد محمد السعودية جامعة حائل/ كلية التربية قسم التربية الخاصة

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i3.1126

الكلمات المفتاحية:

مخرجات التعلم، الجودة، ارباب العمل.

الملخص

    هدف هذا البحث الى التعرف على جودة مخرجات التعلم للطالبات الخريجات من كلية التربية بجامعة حائل من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وبعض ارباب العمل، بغية التعرف على جوانب القوة والضعف في برامج الكلية لعمل بعض التوصيات التحسينية بتلك البرامج، وللتحقق من هذا الهدف استخدمت الباحثة مقياس جودة مخرجات التعليم العالي من اعداد (الظالمي،2015) (alzalmi،2015) بعد عرضه على المحكمين، اشتمل المقياس على 35 فقرة مقسمة على (7) أبعاد، وللوصول الى نتائج البحث استخدمت الباحثة برنامج التحليل الاحصائي(spss)، توصلت النتائج الى: تتميز وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وارباب العمل لجودة مخرجات التعليم العالي للطالبات الخريجات بجامعة حائل بالإيجابية، توجد فروق ذوات دلالة إحصائية في جودة التعليم العالي للطالبات الخريجات من كلية التربية جامعة حائل من  وجهة نظر (أعضاء هيئة التدريس) وأرباب العمل (المستفيد/سوق العمل) تعزى لمتغير نوع الوظيفة، توجد فروق في وجهات النظر لأعضاء هيئة التدريس وارباب العمل تعزى لمتغير سنوات الخبرة، وضعت بعض التوصيات والمقترحات البحثية المستقبلية بناء على تلك النتائج.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Abdel Moty, A. H. (2008). Quality and Accreditation in Education. Cairo. AlSahab Publishing House.

Al-Adwani, A. H. (2015) TQM and its applicability in Saudi schools abroad.

Quality World Magazine, No. 6 electronic,

(http://alamelgawda.com/archives/1537).

Al-Ayed and et al. (2019). "The extent of consistency of quality indicators with

the outputs of education in the special education program at Majmaah University

from the perspective of faculty members ". Arab Journal of Disability and Talent

Science. Number (7) Egypt. Pp. 115--144).

Alalmy, A.M. (1996) "the development of university education using total

quality". A working paper presented at the First Conference on Administrative

and Commercial Education in the Arab World, United Arab Emirates University.

Ayoub, Ali M. (2000) “Evaluation of the Effectiveness of Using the Total

Quality Management System in Developing the Performance of Jordanian

Universities". Unpublished Master Thesis, Yarmouk University, Irbid, Jordan.

Duraij, M. (2010). Introduction to Standards in Education: Curriculum

development and school improvement. Mohammed University. Rebat.

Efa j. S and dakar. A. (2004). "Quality Assurance in Distance Education: the

Challenges to be Addressed", Higher Education: the International Journal of

Higher Education and Educational Planning, Vol. 47, No. 2,Mar

Al-Fadl, M. and Al-Taie, Y.(2004). (Total Quality Management from Consumer

to Consumer.) "Quantitative Approach", Amman: Jordan, Al-Warraq Publishing

& Distribution.

Al-Gazaz, I. A. (2010). Quality Systems Auditing. 1st Edition. Jordan. Degla

Publishing House.

Al-Hamali, R. (2008) "Total Quality Standards in Arab Higher Education

Institutions", Council for Quality Assurance and Accreditation - General

Secretariat of the Federation of Arab Universities, Amman - Jordan.

Harizi et al. (2013). "A critical study of some descriptive approaches and their

topics in social", educational and psychological research. Published study Journal

of Humanities and Social Sciences, University of Kasidi Merbah Algeria, No. 13,

pp. 23-34.

Hegy, A. I. (2003) " Continuous Education, Lifelong Learning, Non-formal

Education", Adult Education and Non-Literacy - Theoretical and Arab Origins

and Experiences. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi, 114-113.

J- k.C TARONDEAU (1998) .MARKETING , STRATÉGIE INDUSTRIELLE "

, ED VUIBERT,PARIS, , Pp2-36.

Kandil, S. (2004). "Restructuring Postgraduate Studies in Accordance with

Development Issues, Seminar on Restructuring Specializations in Universities

and Higher Education Institutions to Align their Outcomes with the Development

Requirements in the GCC Countries For Arab Gulf States ", Arabian Gulf

University, Bahrain, December.

Al-Khamisy, S.(2007). "Effective School Quality Standards in the Light of

System-Oriented Approach: A Systematic Vision, Saudi Educational and

Psychological Sciences Association, 14th Annual Meeting" Quality in General

Education ", Qassim, Saudi Arabia.

Maad, A. H. (2007) "Evaluation of the Chemistry Teacher Preparation Program,

Faculty of Education, Hodeidah University in the Light of Quality Standards, Ain

Shams University ", Nineteenth Scientific Conference: Developing Curricula in

the Light of Quality Standards, Egyptian Association for Curriculum and

Instruction, Vol. 3 Pp. 1063/1064.

Marsh, J. (1996). Total Quality Management. Part III, Tools of Total Quality

from A to Z.

Al Najar, F. (1999). Management of Universities with Total Quality . 1st

Edition.Cairo. Etrac Publishing and Distribution.

Noble, A. (2001). " An Assessment of Teacher and Student Perceptions

Regarding Necessary Elements for Secondary School Discipline System and

How Those Elements Aligns with Total Quality Management Theory ".

Dissertation Abstract International. 62(1):44.

Shehata, H. (2009). E-Learning and Emancipation of the Mind: New Horizons

and Techniques for Education. Cairo. Al-Arab World Publishing House..

Saud, salary. (2002) "Total Quality Management: A Proposed Model for the

Development of School Administration in Jordan," Damascus University Journal,

Vol. 18, No. 2, pp. 55-1.

Al-Taei, Yousef, et al. (2005). "The possibility of applying total quality

management in university education applied study" Journal of Management and

Economics, University of Kufa, Volume I, Issue (2).

Williams, Richard, L. (1999) Fundamentals of Total Quality Management,

Translated by Abdul Karim Al-Aqeel, Jarir Bookstore, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Zawi, K. (2003).Total Quality in Education and Labor Markets in the Arab

World. 1

st Edition. Cairo. Nile Arab Group

التنزيلات

منشور

2020-09-15

كيفية الاقتباس

جودة مخرجات التعلم للطالبات الخريجات من كلية التربية جامعة حائل من وجهة نظر أرباب العمل وأعضاء هيأة التدريس على وفق رؤية المملكة2030. (2020). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 59(3), 107-136. https://doi.org/10.36473/ujhss.v59i3.1126

المؤلفات المشابهة

11-20 من 111

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.