Developing the (MSCEIT) Emotional Intelligence Test Using the One-Parameter Rasch Model.
DOI:
https://doi.org/10.36473/654kc783Keywords:
MSCEIT Test, Emotional Intelligence, Rasch Model, One- Parameter, Item Response TheoryAbstract
The research aimed to develop the (MSCEIT) test for emotional intelligence in children by Mayer and Salovey (1999), using the Rasch single-parameter model of item response theory, for children aged (4-11) years. Therefore, the descriptive analytical approach was adopted to achieve its objectives, where the test was applied, which includes (49) items classified into three sub-tests, which are: the ability to perceive emotions (18) items, understanding emotions (21) items, managing emotions (19) items, and the examinee who responds to the item correctly is given one score, while zero is given for the wrong answer. A random cluster sample of (1225) children was appointed, of whom (661) were boys and (564) were girls.
To achieve the objectives of the research, the assumptions of the Item response theory were verified through the indicators of factor analysis, internal consistency, and internal correlations between the dimensions of the test. It was found that the one-dimensionality of the test was achieved as one of the assumptions of the theory, as the results showed the achievement of the assumption of one-dimensionality and local independence.
The results of the statistical analysis using the (MULTIOG.7) program showed that the estimates of the difficulty of the Items ranged between (1.41-logit) and (+1.48 logit), which indicates that the difficulty index of the Items was appropriate, and the statistical analysis of using the Rasch model did not result in the exclusion of any Item, as it was within the acceptable limits of the approved standards. With these results, the researcher found the effectiveness of the Rasch model to develop the (MSCEIT) test for emotional intelligence in children.
Downloads
References
المصادر العربية
أبوهاشم، السيد محمد. (2008): (مكونات الذكاء الاجتماعي والوجداني والنموذج العلاقي بينها لدى طلاب الجامعة المصريين والسعوديين - دراسة مقارنة) - مجلة كلية التربية بجامعة بنها المجلد الثامن عشر العدد (76).
احمد، محمد عبد السلام، لويس كامل مليكه (1956): (مقياس ستانفورد- بينيه للذكاء), مكتبة النهضة المصرية، القاهرة – مصر.
جاد الرب،هشام فتحي. (1999): (تطوير اختبار كاتل للذكاء باستخدام نماذج السمات الكامنة وأثر ذلك على قدرة الاختبار على التنبؤ بالتحصيل الدراسي). رسالة ماجستير (غير منشورة)، قسم علم النفس التربوي، كلية التربية – جامعة المنصورة، مصر.
جولمان، دانيال. (2000): (الذكاء العاطفي). ترجمة ليلى الجمالي، سلسلة عالم المعرفة، الكويت العدد (262).
خريبه، إيناس . (2008): (التفكير الوجداني). دار المطبوعات الجامعية، ط1، الجزائر.
الروسان، فاروق. (1998)): قضايا ومشكلات في التربية الخاصة). دار الفكر للطباعة والنشر، عمان - الأردن.
الساحلي، ندى. (2008): (تقنين أولي لاختبار رافن للمصفوفات المتتالية على عينات من ذوي الاحتياجات الخاصة في الجمهورية العربية السورية). رسالة ماجستير (غير منشورة). كلية التربية – جامعة دمشق، سوريا.
عبد الرحمن، سعد (1998): (القياس النفسي)، الكويت، مكتبة الفلاح.
علا، عبد الرحمن محمد. (2009) : (الذكاء الوجداني والتفكير الابتكاري عند الاطفال). دار الفكر، عمان – الاردن.
علام، صلاح الدين محمود، (1986): (تطورات معاصرة في القياس النفسي والتربوي)، جامعة الكويت: إدارة التأليف والترجمة والنشر.
علام، صلاح الدين محمود، (2000): (القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة)، دار الفكر العربي، القاهرة – مصر.
علام، صلاح الدين محمود، (2001): ( الاختبارات التشخيصية مرجعية المحك فى المجالات النفسية والتربوية)، القاهرة، دار الفكر العربى، القاهرة – مصر.
علام، صلاح الدين محمود، (2005): (نماذج الاستجابة للمفردة الأختبارية أحادية البعد ومتعددة الأبعاد وتطبيقاتها في القياس النفسي والتربوي)، دار الفكر العربي، القاهرة – مصر.
علام، صلاح الدين محمود، (2007): (التقويم التربوي البديل وأسسه النظرية والمنهجية وتطبيقاته الميدانية). دار الفكر العربي، القاهرة – مصر.
عوض الله، محمد عبد الرحيم. (2000): (مقارنة اسلوبي إنموذج راش والطريقة التقليدية في بناء اختبارات الذكاء باستخدام محك التنبؤ بالتحصيل الدراسي)، (اطروحة دكتوراه غي منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية أبن رشد.
عيال، ياسين حميد، خالد جمال جاسم. (2019): (الخصائص القياسية لاختبار الاستدلال الاستقرائي لدى طلبة الجامعة على وفق نظرية الاستجابة للمفردة الاختبارية). مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية المجلد (58) العدد (4).
كاظم، أمينة محمد، محمد عماد الدين إسماعيل: (1994). (تدريج ومعايرة المقاييس). معايير نمو طفل ما قبل المدرسة، القاهرة: المجلس القومى للأمومة والطفولة.
كاظم، أمينة، أنور الشرقاوى وآخرون، (1996)، (اتجاهات معاصرة فى القياس والتقويم النفسى والتربوى)، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.
معمرية، بشير. (2005) : (مفهوم جديد في علم النفس). مجلة شبكة العلوم النفسية الغربية، العدد (6) جامعة باتنة.
ميهرنز، وليام و لهمن ارفن، (2003): (القياس والتقويم في التربية وعلم النفس)، ترجمة هيثم الزبيدي، دار الكتاب الجامعي، العين - الامارات العربية المتحدة.
الوليلي، إسماعيل حسن. (٢٠٠٢): )دراسة سيكومترية مقارنة لبعض نماذج الاستجابة للمفردة في انتقاء مفردات الاختبارات مرجعية المحك). رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الأزهر مصر.
References
Anastasi, A. (1976): (psychological testing) , 4th ed , New York , Macmillan.
Brody , N ,( 1985): (The validity of tests of intelligence) , In B.B. Wolman (ed) Handbook of intelligence N.Y:john wiley& sons.
Hambleton, R.K., and Swaminathan, H. Algina, J. (1978) (Criterion- Referenced Testing and Measurment:Areview of Technical Issuse and Development). Review of Educational Research. Vol. 48, No. 1.
Hambleton, R.K., and Swaminathan, H. (1985):(Item Response Theory: Principles and Application). Boston: Kluwer, Nijhoff Publishing.
Hashway, R.M.(1998): (Assessment and Eraluation Developmental learning Qualitative Individual Assessment and Evaluation Models), U.S.A:library of congress.
Jack, R. E., Blais, C., Scheepers, C., Schyns, P. G., and Caldara, R. (2009). Cultural confusions show that facial expressions are not universal. Curr. Biol. 19
Kyle, H.(2000):(Evaluation Educational Software for Special Education). Intervention in School & Clinic.
Linden , W. I. and Hambleton , R. k. (1997) , )Item response theory, brief history , common models and extension( , New york , sprmger.
McGrew, Kevins. (1998). (The measurement of reading achievement by different individually administered standardized reading test): Apples and apples or apples and oranges?. Washington: National
Nunnlly, J.C. (1981):(Test and Measurement). New York: Mc Graw Hill Book, Co.Inc.
Suen, h. k.(1990): (Principles Of Test therioes). Hillsdale,New Jersey.
Thorndike, R. L. and E. P. Hagen. (1977): (Measurement and evaluation in psychology and education). (4th edition) New York: Wiley.
Van Der Linden. (1986): (The Robustness of Rasch ectimates), Applied Psychological measurement.
Wiberg, M. (2004):(Classical Test Theory vs. Item Response Theory An Evaluation of The Theory Test in the Swedish Driving- License Test). Umea University, Department of Educational measurement.
Wright, B , D, (1977): (Solving Measurement Problem With the Rasch model). Journal of Educational measurement. Vol. 14 – 21
Wright, B. D., & Stone, M. H. (1979): (Best test design. Chicago): MESA Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Waleed Baban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.