The effect of using the Swom model on graduate students’ acquisition and retention of skills in using the statistical analysis program (Spss)

Authors

  • Randa Ismail Sari Damascus University
  • Elias Abu Younis Damascus University

DOI:

https://doi.org/10.36473/sxjeva76

Keywords:

Swom model - statistical analysis program (Spss) .

Abstract

The research aimed to identify the effect of using the Swom model on graduate students acquiring and retaining the skills of using the statistical analysis program (Spss). It was conducted on a sample of graduate students in a number of colleges at the University of Damascus. The research sample was divided into two experimental groups that studied the skills of using it. The statistical analysis program (Spss) using the Swom model and a control group studied the skills of using the statistical analysis program (Spss) using the traditional method, then a post-achievement test was conducted for the control and experimental groups, and the same achievement test was applied after three weeks, and the following results were reached:

The study showed that there were statistically significant differences between the average scores   of the experimental group and the control group in the post-achievement test in favor of the experimental group, and the presence of statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the control group in the postponed post-achievement test in favor of the experimental group, and the absence of statistically significant differences between The average scores of the experimental group in the post-achievement test and the postponed post-achievement test, and the absence of statistically significant differences between the average scores of the experimental group due to college specialization

Downloads

Download data is not yet available.

References

• اللقاني، أحمد حسين،. الجمل، علي أحمد.(2003).معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس . طبعة ثالثة . عالم الكتب . القاهرة .

• أبو عواد، فريال . (2010) . مستوى التفكير الإحصائي لدى طلبة العلوم التربوية الجامعية التابعة لوكالة الغوث في ضوء بعض المتغيرات، مجلة جامعة النجاح . مجلد 24 . عدد 4 .

• أبو هنطش، قدر سميح.(2014). استخدام نموذج سوم على التفكير فوق المعرفي والاتجاهات العلمية والتحصيل الدراسي في العلوم لطلبة الصف السابع الأساسي . رسالة ماجستير. كلية الدراسات العليا . جامعة النجاح الوطنية .غزة.

• أبو يونس، الياس.(2014). الاحصاء الوصفي والاستدلالي . منشورات جامعة بلاد الشام الخاصة.

• البنا، تهاني. (2018) . أثر استخدام نموذج سوم في تنمية مهارات حل المشكلات والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الإجتماعية . المجلة التربوية . جامعة سوهاج . عدد 23.

• حسين، هيام غائب .(2012).فاعلية استراتيجية سوم في تنمية عادات العقل ومهارات اتخاذ القرار في العلوم لدى طالبات الصف الخامس العلمي . مجلة الفتح . كلية التربية للعلوم الصرفة . جامعة ديالى . العراق .

• الحفناوي، أحمد . (2015) . أثر استخدام تلميحات الفيديو الرقمية في تنمية مهارات الاستماع والتحدث لدى الأطفال ضعاف السمع بمرحلة رياض الأطفال . المؤتمر الدولي الرابع للتعلم الالكتروني والتعليم عن بعد.

• خلف، جمال محمود ،. الزهراني، صبحي محمد . (2009) . مهارات التفكير الإبداعي عند القائد التربوي المعاصر. دار زمزم . عمان .

• ساري، رندة اسماعيل (2022) . أثر استخدام استراتيجية فجوة المعلومات في التحصيل فيمادة الرياضيات وبقاء أثر التعلم، المجلة التربوية، جامعة الكويت . مجلد 36 . عدد 144 .

• سعادة، جودة أحمد . (2001) . تدريس مهارات التفكير. طبعة 1. دار الشروق . عمان .

• سوارتز، روبرت،. باركس، ساندرا . (2005) . دمج مهارات التفكير الناقد والإبداعي في التدريس دليل تصميم الدروس. ترجمة عماد أحمد عياش، وفاطمة يوسف البلوشي . طبعة 1.

• عبد الكريم، عمر أحمد .(2004) . النموذج الأمثل الشامل لكل المدرسة (Swom) . مركز إدراك أبو ظبي .

• عبيد، وليم .(2000). ماوراء المعرفة - المفهوم والدلالة . الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة . مجلة القراءة والمعرفة . العدد الأول .

• العنزي، عبد الله قريطان .(2007) . أثر برنامج تعليمي مستند لنوذج سوم في تنمية مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب الصف السادس الابتدائي في مدينة عرعر بالمملكة العربية السعودية. جامعة البلقاء التطبيقية . الأردن .

• المرسومي، عهود سامي هاشم (2011) . أثر استراتيجية سوم في تحصيل مادة الأدب نصوص عند طالبات الصف الخامس الأساسي . رسالة ماجستير. جامعة بغداد . كلية التربية.

Downloads

Published

15-09-2024

How to Cite

The effect of using the Swom model on graduate students’ acquisition and retention of skills in using the statistical analysis program (Spss). (2024). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 63(3), 1-26. https://doi.org/10.36473/sxjeva76

Similar Articles

1-10 of 447

You may also start an advanced similarity search for this article.