اثر استراتيجية قل شيئا في الفهم القرائي عند تلميذات الصف الرابع ‏الابتدائي في مادة القراءة

المؤلفون

  • م.د.انتصار كيطان هزاع المديرية العامة لتربية محافظة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i1.1916

الكلمات المفتاحية:

الفهم القرائي، مادة القراءة

الملخص

يهدف البحث الحالي إلى معرفة" اثر إستراتيجية قل شيئا في الفهم القرائي لدى تلميذات الصف الرابع الابتدائي في مادة القراءة " .واتبعت الباحثة منهج البحث التجريبي في اعداد الاداة يتم فيها تحديد الفهم القرائي للمعلم والتلميذات عند تعلميهن استراتيجية قل شيئا في الفهم القرائي ثم عرضها على لجنة من الخبراء والمحكمين. عولجت نتائج البحث إحصائيا باستعمال الاختبار التائي لعينتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون ، لتحليل نتائج البحث . توصلت الباحثة في ضوء النتائج إلى : إن استراتيجية قل شيئا تمكن التلميذات من القراءة والاطلاع والمتابعة . وكذلك اظهرت استراتيجية قل شيئا تأثيرًاً إيجابياً واضحاً في الفهم القرائي لتلميذات الصف الرابع الابتدائي في مادة القراءة. وايضا ان استراتيجية قل شيئا تولد لدى التلميذات القدرة على الفهم والاستيعاب والاستماع والمناقشة.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

● Abed Al-Onn Fadhel Al-Nahy (2016) , Methods of teaching Arabic Language . Amman : Dar Al-Safa for Publishing and Distribution .

● Al-Bayaty Abdel Jabbar Tawfiq (1988) , Descriptive and Inferential Statistics in Education and Psychology Baghdad : world cultural foundation printing house .

● Al-Essaway Jamal Mustafa (2005) , Methods of Teaching of Arabic Language Between Theory and Application . Dubai : Dar Al-Kitab Al-Jamiay .

● Al-Halaq Ali Sami (2010) , The Reference Book in Teaching Skills of Arabic Language Tripoli : The modern foundation of Book House .

● Al-Healiah , Mohammed Mahmood (2012) , Methods of Teaching and Strategies . Al-Ain – Dar Al-Kitab Al-Jameay .

● Al-Mulla Badriya Saeed , Delay in Oral Reading . Dar Alam Al-Kutub for Publishing and Distribution .

● Al-Nuaimy Tareq Ismael Khalil (2001) , The effectiveness of three Proactive Strategies of Teaching Reading Comprehension among Fourth-Grade secondary schools unpublished Ph.D Dissertation . Baghdad : University of Baghdad press .

● Al-Samuk , Sadoon Mahmood & Huda Ali Jawad Al-Shamary (2005) , Curricula and methods of teaching Arabic . Amman Dar Wael for publishing & Distribution .

● Al-Sartawy , Abdel Aziz (2009) , Diagnosis of Reading Difficulties and solutions . Amman : Dar Wael for Publishing and Distribution .

● Al-Titi , Mohammed (2014) , An Introduction to Education . Amman : Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution .

● Atiyya Mohsen Ali (2007) , Arabic Language In the Light of Performance Efficiency . Amman : Dar Al-Manahej for Publishing and Distribution .

● Badair Kreman (2008) , Active Learning . Amman – Dar Al-Masira .

● Beers , K. 2003, When Kids can't read : What teachers can do ; A guide for teachers 6-12 . Portsmouth , NH : Heinemann :.

● Buehl , D., The author says/l say , On WEAc , Retrieved from: www. weac.org/News/2006-07/june07/readingroom.htm .

● Dames Mustafa (2008) , The Educational Strategy . Amman – Dar Ghayda .

● Eid Zahry Mohammed (2011) , An Introduction to Teaching Skills of Arabic Language . Amman : Dar Al-Safa for Publishing and Distribution .

● Ibn Manzur , Ibn Al-Fadl Jamal Al-Din Mohammed Ibn Mukram (2005) , Lisan Al-Arab (The Arab Tongue) , Beirut . Dar Al-Sadiq .

● Ibrahim , Sulaiman Abdel Wahed Yousef (2013) , Difficulties of Reading Comprehension For those who face Learning Problems . Amman . Al-Waraq for Publishing and distribution.

● Ismael , Baligh Hamdi (2013) , Strategies of Teaching Arabic Language : Theoretical and practical framework . Amman : Dar Al-Manahej for Publishing and Distribution .

● Saber – Maysoon Majed (2009) , The effectiveness of Educational Dialogue in Reading comprehension and tendency towards Reading among fourth – Grade Female Pupils . unpublished M.A Thesis – Baghdad : college of Basic Education Al-Mustansirayah university .

● Shahata – Hussain and Zainab Al-Najjar (2003) , A Glossary of Educational and Psychological Terms . Cairo : Al-Dar Al-Masriya and Lebanon Publishing House .

● Shahin Abed Al-Hameed Hassan (2010) , Strategy of Advanced Teaching – Strategy of Learning and Learning methods . Alexandria : Alexandria University press .

● Shute , N. May 2007, Better safe than sorry . US . News & World Report, 142(19) ,.

● Taiby Sana Aortani (2009) . An Introduction in Reading Difficulties – Amman Dar Wael for Publishing and Distribution .

● Zayer , Saad Ali & Raed Rasam Younis (2012) , Arabic Language methods of teaching . Baghdad : Dar Al-Murtada for Publishing and Distribution .

● Zayer , Saad Ali and Sama Turkey (2016) , The Linguistic Skills between theorization and application . Amman : Al-Dar Al-Manhajaya for Publishing and Distribution .

التنزيلات

منشور

2022-03-15

كيفية الاقتباس

اثر استراتيجية قل شيئا في الفهم القرائي عند تلميذات الصف الرابع ‏الابتدائي في مادة القراءة. (2022). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 61(1), 77-99. https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i1.1916

المؤلفات المشابهة

1-10 من 222

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.