فاعلية التعلم المدمج في التدريس من وجهة نظر أساتذة الجامعة ‏

المؤلفون

  • رنا فاضل عباس مركز البحوث النفسية / جامعة بغداد / العراق

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i3.1412

الكلمات المفتاحية:

التعلم المدمج ‏، التدريس الجامعي ‏، وجهة نظر‎ ‎الاساتذة

الملخص

يمثل التعلم المدمج  احد البدائل الرئيسية التي لجأت اليها مؤسسات التعليم العالي نتيجة  الظرف الحالي الذي يمر به  البلد ومختلف دول العالم  للحد من انتشار فيروس كورونا بين طلاب الجامعة ، حيث يجمع هذا النوع من التعلم بين التعليم التقليدي وجها لوجه وبين التعلم الالكتروني عبر الانترنت ،  ولقد هدف البحث الحالي الى التعرف على  فاعلية التعلم المدمج في التدريس من وجهة نظر أساتذة الجامعة ، وهل هناك فروق  بين أساتذة الجامعة في فاعلية التعلم المدمج في التدريس تبعا لمتغير: ( النوع الاجتماعي ، التخصص ، اللقب العلمي ، سنوات الخدمة ) . ويعتبر البحث الحالي من البحوث الوصفية الكمية التي تهتم بدراسة ظاهرة موجودة في الواقع وقياسها وتحليل بياناتها لاستخراج النتائج وتعميمها ، وتكونت عينة البحث من أساتذة الجامعة البالغ عددهم (110 ) لمختلف التخصصات العلمية والإنسانية في جامعة بغداد ،تم اختيارهم بطريقة عشوائية ،أما أداة البحث فقد تكونت من مقياس يشمل (27) فقرة ،ونظمت الفقرات على صورة استبانه الكترونية  ، أظهرت النتائج ما يلي ،جاءت  فاعلية التعلم المدمج في التدريس من وجهة نظر أساتذة الجامعة بدرجة متوسطة ، فقد مارس  وبشكل فاعل كل من الطلبة والأساتذة الأنشطة والفعاليات التعليمية بأسلوب التعلم المدمج بشكل طبيعي ، وهو نتيجة متوقعة لطبيعة العصر التقني والانفتاح الثقافي، ومؤشر يعكس قدرة الأستاذ الجامعي على الدمج بين البيئتين التعليميتين. كما انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة الجامعة في وجهات نظرهم تبعا لمتغير : النوع الاجتماعي ، التخصص، اللقب العلمي، سنوات الخدمة.وخرج البحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

• ‎Anastasi, A .(1976). Psychological Testing , New York: The Mac Millan co.‎

• Abu Al –Rish, Alham,. H.(2013).The effectiveness of a program based on‏ ‏

• Akkoyunlu,.B, & Soylu,.M.(2006) . A study on student's view about blended ‎learning environment ,journal of distance education,7(3),p 43-56.‎

• Al- Ghanimu, Hamad Saleh,A.A.( 2016). Effectiveness of using blended ‎learning in the educational Technology course on achievement and ‎developing Electronic communication skills for students of the collage of ‎education , the scientific journal of the collage of education ,vol(32), issue ‎‎(4), Assiut university, Egypt, pp.247- 292.‎

• Al- Subaie,Ali,R.H.(2020).The reality of the use of blended learning from the ‎point of view of Arabic language teachers in teaching primary school students ‎‎[Master's Thesis] The Arab Journal for Scientific publishing ,issue(21), ‎University of Bisha collage of Education ,Kingdom of Saudi Arabia, pp. 554- ‎‎577. www.ajsp.net

• Al-Ajrami, Sameh,B,.(2013) The Effectiveness of blended learning on ‎developing computer hardware maintenance skills for Technology ‎Department students at Al-aqsa university and their attitudes towards it , ‎journal of the Islamic university of educational and psychological studies ,vol ‎‎(21), issue(2),pp.373-407. http://search.shamaa.org

• Al-Far ,Abrahim ,E.A,. (2012). 21st Century Technology Web ‎Technology"2.0" computer education series ,Delta computer Technology ‎‎,Tanta, Egypt.‎

• Al-Kandari, Khaled,A,. (2016 ). Views of students of a course introduction to ‎Educational Technology at the college of basic education on blended E- ‎learning, journal of educational sciences ,vol (24),issue (2),part (1), pp.1-42, ‎Egypt.‎

• Al-Otaibi, Nayif,(2006). Obstacles to E-learning in the Ministry of education ‎from the point of view of educational leaders [ Master's Thesis]. Mutah ‎university , Riyadh.‎

• Anum,.D, Berthe ,. M, & Atep,.A . (2020).The Effectiveness of blended ‎learning in improving student's English speaking ability, English journal ‎Literacy Utama, 4(1), p152-157. ‎

• blended learning in the achievement of tenth grade students in grammar and ‎the attitude towards it in Gaza,[unconsulted Master's Thesis].college of ‎education –Islamic University, Gaza, Palestine.‎

• Kale,V.(2009).Design ,Development ,Implementation & Effectiveness of ‎web-based learning software for number systems ,international journal of ‎instructional technology and distance learning ,6(2),p33-44.‎

• Khalaf Allah ,Ahmed,.M.J (2010).Effectiveness of using both E-learning and ‎Blended learning in developing the skills of producing educational models for ‎students of the Educational Technology Division, collage of EducationAl- ‎Azhar University, Journal of the college of Education ,Benha University ‎‎,vol(21), issue(82),pp.90-168.‎

• Khamis ,Muhammad ,.A.(2008).From E- learning technology to diffuse ‎learning technology,[Conference research]. The eleventh annual scientific ‎conference- E-learning technology and the challenges of educational ‎development in the Arab World ,Cairo.‎

• Lim, D (2006). Team learning performance and collaboration between online ‎and blended learning delivery groups ,international journal of E-learning ‎‎,6(3),p460-485. ‎

• Milheim,W.D.(2006).Strategies for the design & delivery of blended learning ‎courses, Educational & Delivery Technology,46(6).‎

• Muianga,X,.(2005) . Blended online and face to face learning a pilot project ‎in the faculty of education, international journal of education and ‎development using information and communication technology ,1(2),pp.130- ‎‎144 ‎

• Pereia ,J. ,Pleguezueles ,E. ,Mer,A., Moline-Ros ,A. Molino –Tomas, M.C & ‎Masdeu,C., (2007).Effectiveness of using blended learning strategies for ‎teaching and learning human anatomy, medical education ,41(2), 189-195.‎

• Salama ,Hassan,.A.(2005). CO- education: The natural evolution of E- ‎learning , journal of Education ,issue (22),Suhaj University , Egypt ,pp. 51-‎‎64.‎

• Salama, Abdel Hafez ,M,.(2006). Communication and Education Technology ‎‎,Dar Al- Yazouri Scientific for Publishing and Distribution, Amman.‎

• Salim, Taysir ,.A,(2013).Effectiveness of blended learning in Al-Balqa’ ‎Electronic Academy from the point of view of faculty members at Al-Balqa’ ‎Applied University, Journal of Studies in Higher Education ,issue(4), Assiut ‎University ,Egypt, pp. 2-48.‎

• Singh,H.(2003).Building effective blended learning programs ,journal of ‎Educational Technology ,43(6) , 51-64.‎

• Stanly, C.J . and Hopkins , K. D ,(1972): Educational and Psychological ‎measurment and evaluation,New Jersey,Primtic- Hill. ‎

• Zaitoon ,Hassan, H.(2005). Anew vision in E-learning : concept- issues – ‎application- evaluation, Kingdom of Saudi Arabia, Al-daar Al- Saltiyah of ‎education ,Al-Riyadh.‎

التنزيلات

منشور

2022-09-15

كيفية الاقتباس

فاعلية التعلم المدمج في التدريس من وجهة نظر أساتذة الجامعة ‏. (2022). مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية, 61(3), 235-258. https://doi.org/10.36473/ujhss.v61i3.1412

المؤلفات المشابهة

1-10 من 365

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.