A Program Based on the Humanistic Approach for Treating Phonological Issues in Non-Native Arabic Learners

Authors

  • Amr Mukhtar Kastamonu University, Kastamonu /Türkiye

DOI:

https://doi.org/10.36473/7aswch33

Keywords:

Humanistic approach, phonological issues, learners of Arabic as a foreign language

Abstract

The aim of the research is to address phonological issues among learners of Arabic as a foreign language through a program based on the humanistic approach. The research group consisted of 30 learners, and a humanistic approach program was implemented to address the phonological issues faced by these learners. A pre-test and post-test for phonological problems were conducted. The experimental treatment materials included the proposed program and a teacher’s guide outlining the procedural steps for presenting and delivering the program's topics and content. The research tools comprised a phonological issues test. An experimental design (single group) was employed, with pre-test and post-test assessments. The research results indicated a statistically significant difference at a significance level of 0.01 between the mean scores of the learners in the pre-test and post-test for the phonological issues test, favoring the post-test. There was also a statistically significant difference at a significance level of 0.01 between the mean scores of the learners in the pre-test and post-test for the subcategories of difficulties, favoring the post-test. The effectiveness of the humanistic approach program in addressing phonological issues among beginner learners of Arabic as a foreign language was confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو طالب، إيمان إسماعيل أحمد. (2017). استخدام المدخل الإنساني في تدريس التاريخ لتنمية قيم الانتماء الوطني والمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة البحث العلمي في التربية، ع18, ج6.

أوغلو، سهر كايناماز. (2016). المشكلات الصوتية في تعليم اللغة العربية للطلاب الأتراك (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الاردنية، عمان.

بشر، كمال. (2000). علم الأصوات، (ط1)، القاهرة: دار غريب.

بشر، منى محمد علي. (2024). المشكلات الصوتية في نطق الفلبينيات اللغة العربية: دراسة تطبيقية. مجلة العلوم الشرعية واللغة العربية، مج9, ع3.

جاب الله علي؛ عطية جمال. (2006). فاعلية برنامج قائم على المدخل الإنساني في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية، جامعة

الجهني، عبد الرحمن محمد (2021). مشكلات دارسي اللغة العربي الناطقين بلغات أخرى الفائقين لغويا، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية _ العدد3.

حسن، عزت عبد الحميد (2013): تصحيح نسبة الكسب المعدلة ل بلاك (نسبة الكسب المصححة ل عزت)، المجلة المصرية للدراسات النفسية، مجلد (23)، العدد(79)، ص ص 21 – 37.

حسن، عزت عبد الحميد (2016): الإحصاء النفسي والتربوي تطبيقات باستخدام spss 18 ، القاهرة، دار الفكر العربي.

زيتون، حسن؛ زيتون كمال (2006). التعلم والتدريس من منظور النظرية البنائية، عالم الكتب.

سمبس، أميرة زبير رفاعي. (2019). أهمية علم الأصوات في تعليم اللغة العربية للناطقين بالعربية وبغيرها، مجلة جسور، العدد7.

سمبس، أميرة زبير رفاعي. (2020). المشكلات الصوتية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها: حلول وتطبيقات عملية، حولية كلية اللغة العربية بجرجا، جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بجرجا، العدد 24، الجزء 12.

الشمري عبد العزيز محمد. (2019). درجة توافر أبعاد المدخل الانساني في كتب لغتي الجميلة للمرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية دراسات عربية في التربية وعلم النفس.

طعيمة، رشدي أحمد. (1998) : الأسس العامة لمناهج تعليم اللغة العربية، القاهرة، دار الفكر العربي.

طعيمة، رشدي أحمد. (د.ت). المرجع في تعليم العربية للناطقين بغيرها، مكة المكرمة، جامعة أم القرى، وحدة البحوث والمناهج، سلسلة دراسات في تعليم العربية رقم 18.

طعيمة، رشدي أحمد، مناع محمد السيد. (2000): تدريس العربية في التعليم العام "نظريات وتجارب" ط1،القاهرة: دار الفكر العربي.

طنطا، 35(1). الجمل، علي أحمد. (2008). فاعلية استخدام المدخل الإنساني في بناء مناهج التاريخ وتدريسها في تنمية بعض الجوانب الوجدانية لدى طلاب المرحلة الإعدادية، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية.

طوهري، أحمد يحيى علي. (2024). دور المدخل الإنساني في تعليم التلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية. مجلة القراءة والمعرفة، ع273.

عبد الجليل، رجاء محمد. (2013). فاعلية استخدام المدخل الإنساني في تدريس الجغرافيا على تنمية مهارات الذكاء الوجداني وبقاء أثر التعلم لدى طلاب الصف الأول الثانوي، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 36(3).

عبد الجواد، عبد الرحمن عبد ربه (2022). استخدام المدخل الإنساني في تنمية مفاهيم الرياضيات والاتجاه نحو المادة لدى تلاميذ الصف الثاني الابتدائي المعاقين عقليًا. مجلة تربويات الرياضيات، 25(2).

عبد الحميد، تغريد محمد (2015): برنامج مقترح قائم على المدخل الإنساني لعلاج صعوبات تعلم التاريخ لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة عين شمس.

عبد الحمید، رشا هاشم. (2011). فاعلية المدخل الإنساني في تدريس الرياضيات على تنمية القوة الرياضية والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية [رسالة دكتوراه

عبد العظيم، ريم أحمد (2018) برنامج قائم على المدخل الإنساني لتنمية التعبير الشفوي وخفض قلق التحدث لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المعاقين عقلياً القابلين للتعلم. دراسات في المناهج وطرق التدريس، ع 231، 16 - 65

عصفور، إيمان حسنين. (2014): برنامج في التربية بالحب قائم على مبادئ المدخل الإنساني لتنمية الذكاء الأخلاقي ومهارات التواصل الصفي لدى الطالبة المعلمة شعبة الفلسفة والاجتماع، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابط التربويين العرب، العدد الرابع والخمسون، أكتوبر.

العطار، سلامة صابر. (2022). جامعة العلوم الإسلامية بهجة التعلم مدخل لأنسنة البيئة الحياتية لذوي الاحتياجات الخاصة": رؤية أصولية ثقافية. الثقافة والتنمية (172)

غير منشورة كلية البنات، جامعة عين شمس.

القاطوع، عبد اللطيف. (1999). الأصوات العربية وتعليمها لغير الناطقين بها، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.

اللقاني، أحمد حسين، الجمل، علي أحمد. (1999). معجم المصطلحات التربوية، ط2 القاهرة، عالم الكتب.

محمد، نسرين السيد. (2006). فاعلية استراتيجية مقترحة تستخدم مدخل التدريس الإنساني والأنشطة الثقافية الرياضية في تنمية التحصيل لدى الموهوبين المتعسرين دراسيا في المرحلة الابتدائية [رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية جامعة عين شمس.

المسند، حمزة كريم. (2016). منهاج تعليم العربية للناطقين بغيرها تعليم الأصوات نموذجا، مجلة دراسات وأبحاث، جامعة الخليفة، العدد 24.

النهيبي، ماجدولين (2020). دليل تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها. الأردن، دار كنوز المعرفة.

هلال، سامية حسنين (2013). فاعلية استخدام استراتيجية مقترحة قائمة على المدخل الإنساني في تحصيل الرياضيات وتنمية بعض المهارات الحياتية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي مجلة كلية التربية جامعة بنها، 24(4).

المراجع الأجنبية

Anderson, N. J. (2005). L2 Learning Strategies. In Eli, Hinkel (ed.):

Handbook of Research in second language teaching and learning.

Mahwah, N. J: L. Erbaum Associates.

Chamot, A. U. (2004). Issues in Language Learning Strategy

Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language

Teaching, 1(1), 14-26.

Chamot, A. U. (2007). Accelerating Academic achievement of

English language learner: A synthesis of five evaluations of the

CALLA model. In J Cummins and C. Davision (Eds), Springer.

International handbooks of education international handbook of

English Language teaching (pp. 313- 317). Washington, Dc:

Georgetown University press.

Cobb. (2004). Improving Adequate Yearly progress for English

language learners Available online at:

http://www.ncrel.org/litweblaypell.pdf Related on 12 -9- 2013.

Dilmaç, B. & Kulaksızoğlu, A. & Ekşi, H. (2007). An examination of the humane values education program on a group of science high school students, Educational Sciences: Theory & Practice, 7(3).

Georgina, D. & Olson, M. (2008). Integration of technology in higher education: A review of faculty self-perceptions. Internet and Higher Education, 11(1), 1-8.

Grigorenko, M. C. (2005). Improving cognitive/academic language

proficiency (CALP) of low-achieving sixth grade students: A catalyst

for improving proficiency scores? Unpublished Master Thesis,

Cedarville University.

Lizette de Jager & Nhlanhla Mpofu (2020): The Innovative Use of Social Media for Teaching English as a Second Language, The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, Christopher Rwodzi, Vol.16, No1.

Mahmoud Gaddom (2019): The Role of Social Media in Teaching Arabic to Non-Arabic Speakers in Turkish State Universities, Journal of Divinatory, Faculty of Hitit University, Haizran, June 2019, Vol.1, No.35.

Mohammad Mahadi Hasan ,Faridah Ibrahim & Kulala Lumpure (2018): The Use of YouTube Videos in Learning English Language Skills at Tertiary Level in Bangladesh, Infrastructure University Kuala Lumper Research Journal, Vol.6, No.1, pp.27-36.

Mohammad Reza Ahmedi (2018): The Use of Technology in English Language Learning: Alternative Review, Ahmadi International Journal of Research in English Education, Vol.3, No.2, Iran.

Parisi, L. & Masalski, K. (2002). Japan 1945-1989: Re-creating a modern Nation: A humanities approach to Japanese history, part IV, ERIC, ED464854

Salamuddin, N. & Harun, M. (2010). Facilitating the process of learning social skills through humanistic physical education, Procedia Social and Behavioral Science, Vol.9

Downloads

Published

15-09-2024

How to Cite

A Program Based on the Humanistic Approach for Treating Phonological Issues in Non-Native Arabic Learners. (2024). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 63(3), 166-193. https://doi.org/10.36473/7aswch33

Similar Articles

1-10 of 472

You may also start an advanced similarity search for this article.