The level of literary culture among Arabic language students at King Khalid University

Authors

  • Prof. dr. Mahmoud Helal Abdelbaset Abdelkader King Khalid University, Saudi

DOI:

https://doi.org/10.36473/dzd61z32

Keywords:

literary culture - students - Arabic language

Abstract

The current study aimed to reveal the level of literary culture among Arabic language students at King Khalid University. To achieve this goal, the research tool was prepared, which consisted of: a measure of literary culture, then ensuring the stability and validity of that tool, then selecting the study sample from Arabic language students at King Khalid University, then applying the study tool to the research sample, then statistical analysis, interpretation of the results, and presentation. Recommendations and proposals. The results showed: a low level of literary culture among the students in the study sample. The research recommended paying attention to the linguistic and literary culture of university students, especially those specializing in the Arabic language

Downloads

Download data is not yet available.

References

أحمد، عبد المجيد سيد (1996). التقويم التربوى. القاهرة: دار الأمين.

حسام الدين، كريم (2001). دراسة أنثرولغوية لألفاظ وعلاقات القرابة فى الثقافة اللغوية. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.

السيد، فؤاد البهى (1979). علم النفس الإحصائى وقياس العقل البشرى: القاهرة. دار الفكر العربى.

شحاتة، حسن (1997). أساسيات التدريس الفعال فى العالم العربى. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

شحاتة، حسن (2008). تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

طعيمة، رشدى أحمد (1996). طرق تدريس اللغة العربية والثقافة الإسلامية. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.

طعيمة، رشدى أحمد (1998). الثقافة العربية الإسلامية بين التأليف والتدريس. القاهرة: دار الفكر العربى.

عبد القادر، محمود هلال (2018). استخدام إستراتيجية دوائر الأدب فى تدريس الأدب العربى لتنمية الثقافة الأدبية ومهارات الإبداع الأدبى لدى طلاب الصف الأول الثانوى. مجلة القراءة والمعرفة. الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة. العدد (197). مارس. 277- 330.

مدكور، على أحمد (2008). تدريس فنون اللغة العربية. القاهرة: دار الفكر العربى.

يونس، فتحي علي (1998). تصميم منهج لتعليم اللغة العربية للأجانب (بحث تجريبي). كلية التربية. جامعة عين شمس. القاهرة. دار الثقافة للطباعة والنشر.

Ahmed, Abdul Majeed Sayed (1996). Educational calendar. Cairo: Dar Al-Amin.

Hossam El-Din, Karim (2001). An anthropolinguistic study of words and kinship relationships in linguistic culture. Cairo: Dar Gharib for Printing, Publishing and Distribution.

Al-Sayed, Fouad Al-Bahi (1979). Statistical psychology and measurement of the human mind: Cairo. House of Arab Thought.

Shehata, Hassan (1997). Basics of effective teaching in the Arab world. Cairo: Egyptian Lebanese House.

Shehata, Hassan (2008). Teaching the Arabic language between theory and practice. Cairo: Egyptian Lebanese House.

Taima, Rushdi Ahmed (1996). Methods of teaching the Arabic language and Islamic culture. Cairo: Egyptian Nahda Library.

Taima, Rushdi Ahmed (1998). Arab-Islamic culture between writing and teaching. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Abdel Qader, Mahmoud Hilal (2018). Using the literature circles strategy in teaching Arabic literature to develop literary culture and literary creativity skills among first year secondary school students. Reading and Knowledge Magazine. Egyptian Society for Reading and Knowledge. Number (197). March. 277- 330.

Madkour, Ali Ahmed (2008). Teaching Arabic language arts. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Younis, Fathi Ali (1998). Designing a curriculum to teach the Arabic language to foreigners (experimental research). Faculty of Education. Ain-Shams University. Cairo. House of Culture for Printing and Publishing

Downloads

Published

15-09-2024

How to Cite

The level of literary culture among Arabic language students at King Khalid University. (2024). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 63(3), 55-64. https://doi.org/10.36473/dzd61z32

Similar Articles

11-20 of 560

You may also start an advanced similarity search for this article.