The effect of instructional design according to Neural Branching Strategies for Acquisition of biological concepts and analytical thinking skills for the third intermediate grade students

Authors

  • Haifa Adnan Maikhan
  • Haifa Ghazi Mohamed

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v62i4.2276

Keywords:

Neural Branching strategies, biological concepts, analytical thinking skills.

Abstract

       The aim of the research is to identify the impact of instructional design According to Neural Branching strategies for Acquisition of biological concepts and analytical thinking skills for the third intermediate grade students, To achieve the objective of the research, the researcher adopted the experimental design with partial control, The research sample consisted of (62) students from the third intermediate grade, (32) students in the experimental group who studied according to the instructional design of divergent thinking strategies, and (30) students in the control group who studied according to the usual method, Equivalence was made between the two groups in some variables (age, intelligence, past information, and analytical thinking). The researcher prepared two research tools, which are (a test of acquiring biological concepts, and atest of analytical thinking skills), and their psychometric properties were confirmed, The researcher applied the two tests to the two research groups, The results showed that the students of the experimental group outperformed the students of the control group in acquiring biological concepts and analytical thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ابراهيم، احمد سيد محمد (2014).فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات التفكير المتشعب لتنمية مهارات الفهم القرائي الابداعي وبعض عادات العقل المنتج لدى طلاب الصف الاول الثانوي. مجلة كلية التربية–اسيوط مصر.

- ابو زينة، فريد كامل (2010). تطوير مناهج الرياضيات المدرسية وتعليمها. (ط.1).عمان: دار وائل.

- الاسدي، عباس حنون مهنا (2013). علم النفس المعرفي. (ط.1). بغداد: مطبعة العدالة.

- البدرساوي، غيصوب محمد (2020).اثر استخدام تقنيات فيت (PHET) للمحاكاة التفاعلية في تنمية التحصيل وبعض مهارات التفكير التحليلي في العلوم لدى طلبة الصف السابع بغزة. مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 28(6)، 441-468.

- ثامر، سارة عبد الكريم (2016). بناء بتصميم تعليمي وفقاً لاستراتيجيات التدريس المتمايز واثره في تحصيل مادة الاحياء والفشل المعرفي عند طالبات المرحلة الاعدادية ]اطروحة دكتوراه غير منشورة .[بغداد. كلية التربية ابن الهيثم. جامعة بغداد.

- جابر، جابر عبد الحميد (2000). اعداد مدرس القرن الحادي والعشرون، المهارات والتنمية المهنية.(ط.1).القاهرة: دار الفكر العربي.

- الحديبي، علي عبد المحسن (2012). فاعلية استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية المفاهيم البلاغية والاتجاه نحو البلاغة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات اخرى. مجلة العربية للناطقين بغيرها، معهد تعليم اللغة العربية،14، 1- 104.

- الحسناوي، فرح عباس مرزوك (2016).اثر استعمال استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة في اكتساب المفاهيم الاحيائية وتنمية التفكير الابداعي لدى طالبات الصف الرابع العلمي ]رسالة ماجستير غير منشورة[. بابل. كلية التربية الاساسية. جامعة بابل.

- الحيلة، محمد محمود ( 1999 ). التصميم التعليمي ( نظرية وممارسة ). عمان: دار المسيرة.

- الخوالدة، محمد محمود (2004). اسس بناء المناهج التربوية وتصميم الكتاب التعليمي.عمان: دار المسيرة.

- الخياط، ماجد محمد (2010). اساسيات القياس والتقويم في التربية.(ط.1). عمان: دار المسيرة.

- دروزة، افنان نظير(2000). النظرية في التدريس وترجمتها عملياً.عمان: دار الشروق.

- الدليمي، احسان عليوي، والمهداوي، عدنان محمود (2000). القياس والتقويم. (ط.1). بغداد: دار الكتب.

- رزوقي، رعد مهدي، وسهيل، جميلة عيدان (2019). التفكير وانماطه. (ط.1). بيروت: دار الكتب العلمية.

- رمضان، حياة علي محمد (2016) .فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية التحصيل والحس العلمي وانتقال اثر التعلم في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة التربية العلمية، 19(1)، 63-114.

- الزبيدي، عبد القوي واخرون (1993). علم النفس التربوي. (ط.1). صنعاء: مطابع الكتاب المدرسي.

- الزند، وليد خضر (2004). التصاميم التعليمية، الجذور النظرية، نمإذج وتطبيقات، دراسات وبحوث عربية وعالمية. الرياض: اكاديمية التربية الخاصة.

- سلمان، حنين عدنان (2020) .اثر انموذج انتوستل في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير التحليلي عند طالبات الصف الثاني المتوسط ]رسالة ماجستير غير منشورة[. بغداد. كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم. جامعة بغداد.

- السيد، سامية عبد العزيز (2014) .برنامج قائم على استراتيجيات التفكير المتشعب في تدريس الرياضيات لتنمية القوة الرياضية وبعض عادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية ]اطروحة دكتوراه غير منشورة[. القاهرة.جامعة الزقازيق.

- الشيباوي، ماجد صريف مسير (2016). اثر تصميم تعليمي وفقاً لاستراتيجيات التفكير المتشعب في تحصيل طلاب المرحلة الاعدادية لمادة الفيزياء وتفكيرهم الشكلي ]اطروحة دكتوراه غير منشورة[. بغداد. كلية التربية ابن الهيثم. جامعة بغداد.

- الطيطي، محمد حمد (2007). تنمية قدرات التفكير الابداعي. (ط.3) .عمان: دار المسيرة.

- الظاهر، زكريا محمد، وتمرجيان, جاكلين، وعبد الهادي، جودت عزت (1999). مبادئ القياس والتقويم في التربية. عمان:دار العلم والثقافة.

- عبد العظيم، ريم احمد (2009) .فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات الكتابة الابداعية وبعض عادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة القراءة والمعرفة،(94).

- العدوان، انتصار توفيق (2016) .اثر استراتيجيتي (K.W.L.H) و ((SNPS لتدريس مادة التاريخ في التحصيل وتحسين مهارات التفكير التحليلي لدى طالبات الصف العاشر الاساسي ]اطروحة دكتوراه غير منشورة[. عمان. كلية الدراسات العليا. جامعة العلوم الاسلامية العالمية.

- العطواني، منى محمد مكطوف (2011) .الحساب الذهني وعلاقته بالتفكير التحليلي لدى طلبة الجامعة ]رسالة ماجستير غير منشورة[. بغداد.كلية التربية .الجامعة المستنصرية.

- علي، وائل عبدالله (2009).فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في رفع مستوى التحصيل في الرياضيات وتنمية بعض عادات العقل لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، (153)، 46-117.

- عمران، تغريد عبدالله (2002).فاعلية التدريس باستخدام بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مستويات اداء تلميذات المرحلة الاعدادية واتجاههن نحو مادة التربية الاسرية. المؤتمر العلمي الرابع عشر بعنوان: مناهج التعليم في ضوء مفهوم الاداء, الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، القاهرة ، مصر.

- العمرجي، جمال الدين ابراهيم محمود (2017) .فاعلية استخدام الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة على تنمية المفاهيم والتفكير التحليلي والاتجاه نحو المادة لدى التلاميذ. المجلة الدولية للبحوث التربوية، 42(4)، جامعة الامارات.

- العنبكي، سندس عبدالله جدوع (2002).اثر استخدام استراتيجيات كلوز ماير وميرل تينسون وهيلداتابا في تنمية التفكير الاستدلالي واكتساب المفاهيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طلاب الصف الرابع العام ]رسالة ماجستير غير منشورة[. بغداد. كلية التربية ابن رشد. جامعة بغداد.

- الكبيسي، عبد الواحد حميد (2007). القياس والتقويم (تجديدات ومناقشات).(ط.1) عمان: دار حرير.

- محمود، صلاح الدين عرفة (2006). تفكير بلا حدود. (ط.1). علا للكتب والنشر والتوزيع.

- مديد، ماجد فرحان(2020) .التعلم المنظم ذاتياً وعلاقته بالتفكير التحليلي لدى طلبة الجامعة ]رسالة ماجستير غير منشورة[. بغداد. كلية التربية للبنات، جامعة تكريت.

- المليكي، عبد السلام عبدة محمد صالح (2003).اثر انموذي ميرل تييسنون وجانييه التعليميين في اكتساب المفاهيم الجغرافية والاتجاه نحو المادة لدى طلاب المرحلة المتوسطة ]اطروحة دكتوراه غير منشورة[. بغداد. كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد.

- النبهان، موسى (2004). اساسيات القياس في العلوم السلوكية. (ط.1). عمان:دار الشروق.

اليماني، عبد الكريم علي (2009). استراتيجيات التعلم والتعليم. (ط.1).عمان: زمزم.

Refereneces:

- Abdel Azim, Reem Ahmed (2009).The effectiveness of a program based on divergent thinking strategies in developing creative writing skills and some habits of mind among primary school students. Reading and Knowledge Journal, (94).

- Abu Zina, Farid Kamel (2010).Developing and teaching school mathematics curricula.(1st ed). Amman: Dar Wael.

- Al-Adwan, Intisar Tawfiq (2016). The effect of (K.W.L.H) and (SNPS) strategies for teaching history on achievement and improving analytical thinking skills among tenth grade female students [unpublished doctoral thesis].Amman.College of Graduate Studies. International Islamic Science University.

- Al-Anbaki, Sondos Abdullah Jadoua (2002).The effect of using the strategies of Claus Meyer, Merle Tenson and Hildatapa on the development of deductive thinking and the acquisition and retention of historical concepts among fourth-grade students [unpublished master's thesis]. Baghdad. College of Education Ibn Rushd. Baghdad University.

- Al-Asadi, Abbas Hanoun Muhanna (2013).Cognitive psychology. (1st ed). Baghdad: Justice Press.

- Al-Atwani, Mona Muhammad Maktouf (2011). Mental arithmetic and its relationship to analytical thinking among university students [unpublished master's thesis].Baghdad, College of Education, Al-Mustansiriya University.

- Al-Badrasawi, Ghaisoub Muhammad (2020).The effect of using (PHET) techniques for interactive simulation in developing achievement and some analytical thinking skills in science among seventh grade students in Gaza.Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 28(6), 441-468.

- Aldilimi, ehsan ealaywi and Almihdawi, Adnan mahmud (2000). alqias waltaqwimu.(1st ed). baghdadu: dar alkutub.

- Al-Hasnawi, Farah Abbas Marzouk (2016).The effect of using the problem-centered learning strategy on the acquisition of biological concepts and the development of creative thinking among fourth-grade female students [unpublished master's thesis]. Babylon.Faculty of Basic Education. University of Babylon.

- Alhila, Mohamed Mahmoud (1999).Instructional design (theory and practice).Amman:Dar Al Masirah.

- Al-Hudaybi, Ali Abdel-Mohsen (2012). The effectiveness of divergent thinking strategies in developing rhetorical concepts and the attitude towards rhetoric among learners of Arabic who speak other languages.Arabic Journal for Non-Native Speakers,Arabic Language Teaching Institute, 14, 1-104.

- Ali, Wael Abdullah (2009).The effectiveness of using divergent thinking strategies in raising the level of achievement in mathematics and developing some habits of mind among fourth grade students. Journal of Studies in Curricula and Teaching Methods, (153), 46-117.

- Al-Khawaldeh, Mohamed Mahmoud (2004).The foundations of building educational curricula and designing an educational book. Amman: Dar Al Masirah.

- Al-Khayyat, Majid Muhammad (2010).Fundamentals of measurement and evaluation in education. (1st ed). Amman:Dar Al Masirah.

- Al-Kubaisi,Abdul Wahid Hamid(2007).Measurement and Evaluation (Renewals and Discussions). (1st ed) Amman: Dar Harir.

- Al-Maliky, Abd al-Salam Abduh Muhammad Salih (2003).The effect of the educational models of Merle Teisnon and Gagner on the acquisition of geographical concepts and the attitude towards the subject among middle school students [unpublished doctoral thesis].Baghdad. Ibn Rushd College of Education, University of Baghdad.

- Al-Nabhan, Musa (2004).Fundamentals of measurement in the behavioral sciences.(1st ed). Amman: Dar Al Shorouk.

- Al-Omarji, Jamal Al-Din Ibrahim Mahmoud (2017).The effectiveness of using imaginary trips in teaching social studies for the intermediate stage on the development of concepts, analytical thinking, and the attitude towards subject matter among students. International Journal of Educational Research, 42 (4), UAE University.

- Al-Shibawi, Majid Sarif Mesir (2016).The impact of an instructional design according to divergent thinking strategies on the achievement of middle school students in physics and their formal thinking [unpublished doctoral thesis]. Baghdad. College of Education Ibn Al-Haytham. Baghdad University.

- Al-Taiti, Mohamed Hamad (2007).Developing creative thinking capabilities.(3st ed).Amman: Dar Al Masirah.

- Al-Yamani, Abdul Karim Ali (2009). Learning and teaching strategies.(1st ed). Amman: Zamzam.

- Al-Zaher, Zakaria Muhammad,Tamerjian, Jacqueline, and Abdel-Hadi, Jawdat Ezzat (1999). Principles of measurement and evaluation in education.Amman:House of Science and Culture.

- Al-Zand, Walid Khadr (2004). Educational designs, theoretical roots, models and applications, Arab and international studies and research. Riyadh: Academy of Special Education.

- Al-Zubaidi, Abdel-Qawi et. Al. (1993).Educational Psychology.(1st ed).Sana'a:Textbook Press.

- Darwazeh, Afnan Nazir. (2000).Theory in teaching and its practical translation. Amman: Dar Al Shorouk.

- El-Sayed, Samia Abdel-Aziz (2014). A program based on divergent thinking strategies in teaching mathematics to develop mathematical strength and some habits of mind among middle school students [unpublished doctoral thesis]. Cairo.Zagazig University.

- Ibrahim, Ahmed Sayed Mohamed (2014). The effectiveness of a program based on divergent thinking strategies to develop creative reading comprehension skills and some habits of the productive mind among first-grade secondary students.Journal of the Faculty of Education - Assiut, Egypt.

- Jaber, Jaber Abdel Hamid (2000).Preparation of the teacher of the twenty-first century, skills and professional development. (1st ed). Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

- Madeed, Majid Farhan (2020).Self-regulated learning and its relationship to analytical thinking among university students [unpublished master's thesis]. Baghdad. College of Education for Girls, University of Tikrit.

- Mahmoud, Salahuddin Arafa (2006).Boundless thinking.(1st ed).Ola Books,Publishing and Distribution.

- Naseir, H. T., & Younus, R. R. (2021). Pedagogical Knowledge of Arabic Language Teachers at the Primary Stage and Its Relationship to Multiple Intelligence. Review of International Geographical Education Online, 11(4), 1748-1759.‏

- Omran, Taghreed Abdullah (2002).The effectiveness of teaching using some divergent thinking strategies in developing the performance levels of middle school students and their attitudes towards family education. The Fourteenth Scientific Conference entitled: Educational Curricula in the Light of the Concept of Performance,The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, Cairo, Egypt.

- Ramadan, Hayat Ali Muhammad (2016).The effectiveness of using divergent thinking strategies in developing achievement and scientific sense and the transfer of the impact of learning in science subject among primary school students.Journal of Scientific Education, 19(1), 63-114.

- Razouqi, Raad Mahdi, and Suhail, Jamila Aidan (2019).Thinking and its patterns. (1st ed). Beirut: Scientific Books House.

- Salman, Haneen Adnan (2020).The effect of the IntoStel model on the achievement of chemistry and analytical thinking among second-grade female students [unpublished master's thesis]. Baghdad. College of Education for Pure Sciences /Ibn Al-Haytham. Baghdad University.

- Thamer, Sarah Abdel Karim (2016).Building an educational design according to differentiated teaching strategies and its impact on the achievement of biology and cognitive failure among middle school students [unpublished doctoral thesis].Baghdad.College of Education Ibn Al-Haytham. Baghdad University.

المصادر الاجنبية:

- Cardellichio, T.,Charles, E. S. & Boyd, G. M. (2004). Acquisition of complex systemic thinking: Mental models of evolution . Educational Research and Evalution, 10 (4-6), 499-521.

- Robanson, J.R. & Shaver, B. R. (1961). Measures of Social Psychology Attitudes, Survey, Research Center institute for Research, Michigan. Merriam Co.-U.S.A.

- Shan, J. ;Millsap, R.; Wood Ward, J. & Smith, S.(2012).Applied Tests of Design Skills-Part 1:Divergent Thinking. Journal of Mechanical Design, 134, 1-10.

Downloads

Published

15-03-2024

How to Cite

The effect of instructional design according to Neural Branching Strategies for Acquisition of biological concepts and analytical thinking skills for the third intermediate grade students. (2024). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 62(4), 213-238. https://doi.org/10.36473/ujhss.v62i4.2276

Similar Articles

1-10 of 253

You may also start an advanced similarity search for this article.