Traumatic Childhood Experiences in Middle-School Adolescents

Authors

  • Zainab abdullah University of Baghdad/Ibn Rushd College of Education, Iraq
  • Hassan Ali Al-Sayed University of Baghdad/Ibn Rushd College of Education, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.36473/dacbtn86

Keywords:

Adverse childhood experiences Adolescents.

Abstract

The current research aims to: • Identify the painful childhood experiences among adolescents. The researcher adopted the descriptive approach for the current study, which was conducted on a sample of middle school adolescents in Baghdad. The researcher used the Adverse Childhood Experiences (ACEs) tool, developed by (Felitti, et al, 1998), and later modified by the Gulf Research Center (BARC). This tool consists of 19 items related to painful childhood experiences, with responses recorded as "Yes" or "No." Additionally, the Impact Measure (IE-S), consisting of 22 items distributed across three subscales (avoidance, intrusion, and physical responses), was utilized. The responses were scored on a five-point Likert scale. The results of the research indicated: • The presence of painful childhood experiences among adolescents. The research concluded with a discussion of the results and the presentation of some suggestions and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

_ ابو زعيزع، عبدالله يوسف (2011): نظريات الارشاد والعلاج النفسي، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان.

_ أبو علام، رجاء محمود (2006): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، دار النشر للجامعات، مصر.

_الخطيب، صالح احمد، (2016): الارشاد النفسي في المدرسة، ط2، دار المسيرة، الاردن.

_السيد، حسن علي، العطراني، سعد سابط، فليح، أشرف موفق (2023): علم النفس الشخصية في المنظور الاكلينيكي، ط1، ودق للطباعة والنشر، العراق.

_ فاسي، سهى، يحياوي، سهير، (2021): انماط التعلق الوجداني وعلاقتهما بالاكتئاب لدى المراهقين، كلية العلوم الانسانية، علم النفس، الجزائر.

_سعد، مراد علي، الشريفين احمد عبدالله (2015): مدخل الى الارشاد النفسي من منظور فني وعلمي، ط1، دار الفكر، الاردن.

_عبدالرحمن، اسمهان عدنان، (2024): فاعلية العلاج بتقنية EMDR لخفض أثار خبرات الطفولة المؤلمة لدى المراهقين الايتام، (أطروحة دكتوراه منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية أبن رشد للعلوم الانسانية، مجلة الاستاذ، المجلد(61)، العدد(4)، الملحق(1).

_ عودة، احمد سليمان، (2014): القياس والتقويم في العملية التدريسية، دار الامل للنشر والتوزيع، جامعة اليرموك، بغداد.

_ملحم، سامي محمد (2014): الارشاد النفسي عبر مراحل العمر، ط1، دار الاعصار للنشر والتوزيع، عمان.

_نوري، أيات خليل سالم (2023): أثر برنامج ارشادي معرفي سلوكي لخفض الشعور بالاقصاء ألاجتماعي لدى أُسر أطفال التوحد،(رسالة ماجستير منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية أبن رشد للعلوم الانسانية، مجلة الاستاذ، المجلد(62)، العدد(3)، الملحق(3) 236_256.

Downloads

Published

15-06-2025

How to Cite

Traumatic Childhood Experiences in Middle-School Adolescents. (2025). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 64(2), 31-15. https://doi.org/10.36473/dacbtn86