The extent of the use of electronic methods among Arabic language teachersIn primary school

Authors

  • Tamadur Hamid Mahdi Al-Fayad College of Education for Girls / University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.36473/dj57z765

Keywords:

electronic methods, Arabic language teachers, elementary schools

Abstract

The research aimed to know the extent of the use of electronic methods among teachers of the Arabic language in the primary stage. The researcher adopted the descriptive approach. The community of this research consisted of teachers of the Arabic language and its teachers in the primary stage, and supervisors of the Arabic language in primary schools in the education directorates in Baghdad Governorate. The community consisted of (9403) male and female teachers, male and female supervisors, and the research sample consisted of (300) male and female teachers of the Arabic language. the researcher adopted the questionnaire as a tool for her research and extracted its psychometric properties. The results resulted in the following: Weakness or lack of use by Arabic language teachers in primary schools of technological methods in teaching. The researcher recommended a set of Recommendations A number of proposals were proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

صالح ، ماجدة ( 2005 ) :"الحاسب الآلي التعليمي و تربية الطفل "، المكتب العلمي للنشر والتوزيع ، الإسكندرية .

شحاتة، محمد، الشيخ نوال ( 2002 ): "فعالية برنامج تدريبي مقترح في تنمية المهارات التدريسية.( لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية " ، دراسات في المناهج، العدد 83

الخليفة ،هند بنت سليمان ( 2009 ): "الاتجاهات والتطورات ال حديثة في خدمة التعليم الإلكتروني"، دراسة مقارنة، جامعة الملك سعود ،الرياض ،السعودية .

الغدير، فاطمة إبراهيم ( 2010 ):" توظيف الأساليب الحديثة في مجال تكنولوجيا التعليم في التدريس بمدارس المملكة العربية السعودية "، دراسة تقويمية ،معهد الدراسات التربوية ، جامعة القاهرة.

الفرجاني، عبد العظيم ( 2002 ): "التكنولوجيا وتطوير التعليم "،دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة.

صالح ، ماجدة ( 2005 ) :"الحاسب الآلي التعليمي وتربية الطفل "، المكتب العلمي للنشر والتوزيع ،الإسكندرية

شمى، نادر وإسماعيل ،سامح( 2008 ):"مقدمة في تقنيات التعليم"، دار الفكر، عمان.

حسن ،عبد العزيز محمد ( 2005 ): "فعالية موقع تعليمي إثرائي على الإنترنت باللغة العربية في زيادة تحصيل تلاميذ الصف الأول الإعدادي لبعض المفاهيم العلمية " .

حماده ، الصالح ( 2000 ) : "عجيب اللغة دراسات في فقه اللغة العربية "

السيد ،محمد ( 1983 ) :"الوسائل التعليمية و تكنولوجيا التعليم "ج 1 +ج 2

الحيلة ،محمد ( 2000 ):"تكنولوجيا التعليم بين النظرية و التطبيق " ، ط 2، دار المسيرة للنشر، عمان .

اسكندر، كمال ،و غزاوي ، محمد ( 1994 ):" مقدمة في التكنولوجيا التعليمية "، ط 1 ، مكتبة الفلاح ، الكويت.

سرايا، عادل ( 2007 ) :"أثر برنامج تدريبي في تنمية بعض كفايات تكنولوجيا التعليم اللازمة

لمعلمي التعليم الثانوي "، مجلة تكنولوجيا التعليم الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم ،المجلد الحادي عشر الكتاب الأول .

REFRENCEES

Saleh, Magda (2005): “The Educational Computer and Child Education,” Scientific Office for Publishing and Distribution, Alexandria.

Shehata, Muhammad, Sheikh Nawal (2002): “The effectiveness of a proposed training program in developing the teaching skills of female mathematics teachers in the primary stage,” Studies in Curricula, No. 83.

Al-Khalifa, Hind Bint Sulaiman (2009): “Recent trends and developments in the e-learning service,” comparative study, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Ghadeer, Fatima Ibrahim (2010): “Utilizing modern methods in the field of educational technology in teaching in schools in the Kingdom of Saudi Arabia,” Evaluation study, Institute of Educational Studies, Cairo University.

Al-Farjani, Abdel Azim (2002): “Technology and Educational Development,” Dar Gharib for Printing, Publishing and Distribution, Cairo.

Saleh, Magda (2005): “The Educational Computer and Child Education,” Scientific Office for Publishing and Distribution, Alexandria.

Shama, Nader and Ismail, Sameh (2008): “Introduction to Educational Technologies”, Dar Al-Fikr, Amman.

Hassan, Abdul Aziz Muhammad (2005): “The effectiveness of an educational enrichment site on the Internet in the Arabic language in increasing first year middle school students’ achievement of some scientific concepts.”

Hamada, Al-Saleh (2000): “The Strange Language, Studies in Arabic Philology”

-Al-Sayyid, Muhammad (1983): “Instructional Aids and Educational Technology,” Part 1 + Part 2

Al-Haila, Muhammad (2000): “Educational Technology between Theory and Application,” 2nd edition, Dar Al-Masirah Publishing House, Amman.

Iskandar, Kamal, and Ghazawi, Muhammad (1994): “Introduction to Educational Technology,” 1st edition, Al-Falah Library, Kuwait.

Saraya, Adel (2007): “The effect of a training program on developing some necessary educational technology competencies.”

For secondary education teachers,” Educational Technology Journal, Egyptian Society for Educational Technology, Volume Eleven, Book One.

Downloads

Published

17-06-2024

How to Cite

The extent of the use of electronic methods among Arabic language teachersIn primary school. (2024). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 63(1), 234-257. https://doi.org/10.36473/dj57z765

Similar Articles

1-10 of 580

You may also start an advanced similarity search for this article.