The level of linguistic intelligence among middle school students and its relationship Motivation to learn Arabic

Authors

  • Mahmoud Hilal Abdel Baset Abdel Qader

DOI:

https://doi.org/10.36473/ujhss.v62i3.2112

Keywords:

linguistic intelligence - the third intermediate grade - motivation to learn - the Arabic language

Abstract

    The current study aimed to reveal the level of linguistic intelligence of the third intermediate grade students and its relationship to motivation to learn the Arabic language. To achieve this goal, the study tools were prepared, which were: a measure of linguistic intelligence, a measure of motivation to learn the Arabic language, then ensuring the validity and reliability of the tools, then selecting a study sample of third grade students in the city of Abha, Saudi Arabia, then applying the research tools, then Statistical analysis, interpretation of results, and presentation of recommendations and proposals. The results showed: a low level of linguistic intelligence, a low level of motivation to learn Arabic among third intermediate grade students, and a relationship between the level of linguistic intelligence and motivation to learn Arabic among third intermediate student

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو علام، رجاء(2004) . التعلم: أسسه وتطبيقاته . عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع.

التونسي، نبيلة طاهر (2009): فاعلية المدخل الطبيعى ضمن برنامج تدريسى قائم على نظرية الذكاءات المتعددة فى تنمية الذكاء اللغوى لدى أطفال مرحلة الرياض. رسالة دكتوراه. كلية التربية. جامعة طيبة.

جابر، جابر عبدالحميد (2003). الذكاءات المتعددة والفهم (تنمية وتعميق). القاهرة: دار الفكر العربي.

حسين، محمد عبدالهادى (2003): تربويات المخ البشرى وانعكاساته التربوية. المؤتمر العلمى الخامس. التغيرات العالمية والتربوية وتعليم الرياضيات. الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات. كلية التربية. جامعة بنها. (20-21 ) يوليو.

الخزاعى، عبدالحليم رحيم (2005). أثر الذكاء فى الانتباه المنقسم. رسالة ماجستير. كلية التربية. جامعة بغداد. العراق.

خليفة، عبد اللطيف محمد (1997) : دراسة ثقافية مقارنة بين طلاب الجامعة المصريين والسودانيين في الدافعية للإنجاز وعلاقتها ببعض المتغيرات . مجلة علم النفس. العدد 44 . ديسمبر. 6 – 37.

خليفة، عبد اللطيف محمد. (2000) . الدافعية للإنجاز . القاهرة : دار غريب للطباعة والنشر.

زيتون، كمال عبد الحميد(2003) . التدريس : نماذجه ومهاراته . القاهرة : عالم الكتب.

الشعراوى، علاء محمود (2000) . أثر التغذية الراجعة الشفهية والمكتوبة على الدافع للإنجاز لدى طلاب الصف الأول الثانوى . مجلة كلية التربية . جامعة المنصورة . العدد(43) . مايو. 201- 249.

الشورة، غادة خالد(2013): درجة تطبيق مهارتى المرونة والتوضيح فى تدريس اللغة العربية وأثره فى التحصيل والذكاء اللغوى لطالبات الصف التاسع فى لواء ذيبان/ الأردن. رسالة ماجستير. كلية العلوم التربوية. جامعة الشرق الأوسط. الأردن.

عبالخالق، أحمد محمد والنيال، مايسة أحمد ( 1991): الدافع للإنجاز وعلاقته بالقلق والإنبساط. دراسات نفسية" رانم ". أكتوبر.637- 653.

عبدالحميد، جيهان السيد (2006). أثر استخدام استراتيجية الخبرة اللغوية فى تنمية مهارت التفكير الأساسية لدى طفل الروضة وتنشيط ذكائه اللغوى. رسالة دكتوراه. كلية رياض الأطفال. جامعة بورسعيد.

عبدالقادر، محمود هلال (2017). برنامج مقترح قائم على التفكير المتشعب لتنمية مهارات التحدث الناقد وأثره فى تنمية الذكاء اللغوى لدى طلاب المرحلة الثانوي. المجلة العلمية. كلية التربية. جامعة المنصورة. ع. (99). يوليو.

عبدالقادر، محمود هلال(2012). برنامج مقترح قائم على القصص الإلكترونية لتنمية مهارات الاستماع النشط وأثره فى الدافعية للتعلم لدى التلاميذ منخفضى التحصيل بالمرحلة الابتدائية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس. العدد (41)، الجزء الثانى. سبتمبر. 12- 56.

عيسى، سهام محمود (2012): فاعلية برنامج تعليمى قائم على المنحى التواصلى فى تحسين مهارات الكتابة الوظيفية والإبداعية والذكاء اللغوى لدى الطلبة. رسالة دكتوراه. كلية العلوم التربوية والنفسية. جامعة عمان العربية. الأردن.

اللقاني، أحمد حسين وأبو سنينة، عودة عبدالجواد (1999). تخطيط المنهج وتطويره. عمان. الدار الأهلية.

محمد أمزيان(2008). الذكاء اللغوى وحل المشكلات لدى عينة من الأطفال المغاربة بالتعليم الابتدائى. مجلة العلوم النفسية والتربوية. المجلد(9). العدد(2). يونية.

محمد، سارة أبو الحمد (2015). تصور مقترح لاستخدام الذكاء اللغوى والبصرى لتنمية مهارة تعرف الأخطاء النحوية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائى. مجلة كلية التربية ببورسعيد. العدد(18). 844-865.

محمد، سائد كامل (2016). أثر استراتيجية القراءة المتكررة للنصوص الشعرية والنثرية فى تحسين الأداء الشفوى والذكاء اللغوى لدى طلبة المرحلة الأساسية. رسالة دكتوراه. كلية التربية. جامعة اليرموك. الأردن.

Ames, C. (1992): Classrooms: Goals, Strucures, and Student Motivation, Journal of Education Psychology, 84,261-271

Gardner , Howard (1993): Frames of Mind. The theory of Multiple Intelligences. New York.

Ormod, J.(1995): Educational Psychology. New Jersey,DC: Printice-Hall.Inc.

Petri, H.$ Govern.J.(2004): Motivation-Theory,Research and Applications, Australia: Thomson-Wadswath.

Zimbardo,P.(1988): psychology and life, New York.

Abu Allam, Raja (2004). Learning: its foundations and applications. Amman: Dar Al Masirah for publication and distribution.

Al-Tunisi, Nabila Taher (2009): The effectiveness of the natural approach within a teaching program based on the theory of multiple intelligences in developing linguistic intelligence among kindergarten children. Ph.D. Faculty of Education. Taibah University.

Jaber, Jaber Abdel Hamid (2003). Multiple intelligences and understanding (development and deepening). Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Hussein, Mohamed Abdel-Hadi (2003): Education of the human brain and its educational implications. Fifth Scientific Conference. Global changes, pedagogical and mathematics education. The Egyptian Association for Mathematics Education. Faculty of Education. Banha university. (20-21) July.

Al-Khuzai, Abdul Halim Rahim (2005). The effect of intelligence on divided attention. Master Thesis. Faculty of Education. Baghdad University. Iraq.

Khalifa, Abdel-Latif Mohamed (1997): A comparative cultural study between Egyptian and Sudanese university students in achievement motivation and its relationship to some variables. Journal of Psychology. Issue 44. Dec. 6–37.

Khalifa, Abdul Latif Mohammed. (2000). Motivation for achievement. Cairo: Dar Gharib for printing and publishing.

Zaytoun, Kamal Abdel Hamid (2003). Teaching: models and skills. Cairo: World of Books.

Al-Shaarawy, Alaa Mahmoud (2000). The impact of oral and written feedback on achievement motivation among first year secondary school students. Journal of the College of Education. Mansoura University . Issue (43). mayo. 201- 249.

Al-Shora, Ghada Khaled (2013): The degree of applying the skills of flexibility and clarification in teaching the Arabic language and its impact on the achievement and linguistic intelligence of the ninth grade students in Theban District / Jordan. Master Thesis. Faculty of Educational Sciences. Middle East University. Jordan.

Abalkhaleq, Ahmed Mohamed and El-Nayal, Maysa Ahmed (1991): Achievement motivation and its relationship to anxiety and extraversion. Psychological studies "Ranam". Oct.637-653.

Abdul Hameed, Jihan Al-Sayed (2006). The effect of using the language experience strategy in developing the basic thinking skills of the kindergarten child and activating his linguistic intelligence. Ph.D. Kindergarten School. Port Said University.

Abdel Qader, Mahmoud Helal (2017). A proposed program based on divergent thinking to develop critical speaking skills and its impact on the development of linguistic intelligence among secondary school students. Scientific Journal. Faculty of Education. Mansoura University. p. (99). July.

Abdel Qader, Mahmoud Helal (2012). A proposed program based on electronic stories to develop active listening skills and its impact on learning motivation for low achieving students in the primary stage. Arabic studies in education and psychology. Issue (41), Part Two. September. 12- 56.

Issa, Siham Mahmoud (2012): The effectiveness of an educational program based on the communicative approach in improving students' functional and creative writing skills and linguistic intelligence. Ph.D. College of Educational and Psychological Sciences. Amman Arab University. Jordan.

Al-Laqani, Ahmed Hussein, and Abu Snaina, Odeh Abdel-Gawad (1999). Curriculum planning and development. Amman. The National House.

Muhammad Amzian (2008). Linguistic intelligence and problem solving among a sample of Moroccan children in primary education. Journal of Psychological and Educational Sciences. Volume (9). Issue (2). June.

Mohamed, Sarah Abu Al-Hamad (2015). A suggested conception of using linguistic and visual intelligence to develop the skill of recognizing grammatical errors among sixth graders. Journal of the College of Education in Port Said. Issue (18). 844-865.

Mohamed, Saed Kamel (2016). The effect of the strategy of repeated reading of poetic and prose texts in improving oral performance and linguistic intelligence of basic stage students. Ph.D. Faculty of Education. Yarmouk University. Jordan.

Downloads

Published

15-03-2024

How to Cite

The level of linguistic intelligence among middle school students and its relationship Motivation to learn Arabic. (2024). ALUSTATH JOURNAL FOR HUMAN AND SOCIAL SCIENCES, 62(4), 147-165. https://doi.org/10.36473/ujhss.v62i3.2112

Similar Articles

1-10 of 642

You may also start an advanced similarity search for this article.