العنوان باللغة العربية
لتحول إلى التعليم الإلكتروني: أهمية تطوير المناهج الدراسية لمواكبة العصر الرقمي
Abstract
The enormous developments in the field of technology have contributed to a scientific breakthrough in other fields, including the field of education, and new types of means of Education have emerged, including e-learning, distance education, and artificial intelligence, which has become a prominent role in addressing education systems, improving its quality, increasing its effectiveness, and efficiency. . It has reshaped the education system and its institutions, providing teachers with new methods of teaching and evaluation, and The Associated curricula, systems and interactive educational environment, as well as providing learners with new ways of learning and acquiring knowledge, and administrators with new ways of organizing, managing and managing. If one of the foundations on which the school is based is the curriculum, as it is the roadmap for building knowledge, spreading values, developing the learner’s competencies and developing his abilities, developing his skills, and upgrading his behavior; this requires the renewal and development of curricula, and the transition from the old curriculum to the new electronic curriculum so that it can keep abreast of developments and changes. The renewal of the curriculum requires the renewal of all its components, the development of all its parts, so that the transition from traditional education to e-learning, and from the old curriculum to the electronic curriculum is carried out smoothly.
الملخص
أسهمت التطورات الهائلة في مجال التكنولوجيا، في إحداث طفرة علمية في سائر المجالات، ومن بينها مجال التعليم، وظهرت أنماط جديدة من وسائل التعليم، منها التعليم الإلكتروني، التعليم عن بعد، والذكاء الاصطناعي الذي أصبح له دور بارز في معالجة نُُظم التعليم، وتحسين جودته، وزيادة فاعليته، وكفاءته. وأعادت تشكيل نظام التعليم ومؤسساته، فهي تقدم للمدرسين طرائق جديدة للتدريس والتقويم، وما يرتبط بها من مناهج وأنظمة وبيئة تعليمية تفاعلية، كما تقدم للمتعلمين طرائق جديدة للتعلم واكتساب المعرفة، وللإداريين طرائق جديدة للتنظيم والتسيير والتدبير. وإذا كانت أحد الأسس التي تقوم عليه المدرسة هي المناهج الدراسية، باعتبارها خارطة الطريق لبناء المعرفة، ونشر القيم، وتنمية كفايات المتعلم وإنماء قدراته، وتطوير مهاراته، والارتقاء بسلوكه؛ فهذا يقتضي تحديث المناهج وتطويرها، والانتقال من المنهاج الدراسي القديم إلى المنهاج الدراسي الإلكتروني الجديد؛ حتى تستطيع مواكبة المستجدات والمتغيرات. وتجديد المنهاج الدراسي يقتضي تجديد كل مكوناته، وتطوير كل أجزائه، حتى يتم الانتقال بسلاسة من التعليم التقليدي إلى التعليم الإلكتروني، ومن المنهاج الدراسي القديم إلى المنهاج الدراسي الإلكتروني.
Keywords
E-learning - Development - Curricula - Digital Age
Article Type
Article
First Page
121
Last Page
137
Publication Date
9-15-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Abdeslam, Lahrach
(2025)
"Shifting to e-learning: The importance of developing curricula to keep pace with the digital age,"
Alustath Journal for Human and Social Sciences: Vol. 64:
Iss.
3, Article 9.
DOI: 10.36473/2518-9263.2423
Available at:
https://alustath.uobaghdad.edu.iq/journal/vol64/iss3/9