•  
  •  
 

العنوان باللغة العربية

أثر استراتيجية أعواد المصاصات على تنمية التفكير السقراطي لدى طالبات الصف الأول المتوسط في مادة الدراسات الاجتماعية

أسماء الباحثين باللغة العربية

زينب علي دارا

Abstract

The current research aims to find out the impact of the ice cream sticks strategy in the development of sounding thinking among first-grade intermediate students towards sociology and to achieve the goal of the research, the researcher formulated the following null hypothesis: (There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group students who study sociology according to the ice cream sticks strategy and the average scores of the control group students who study the same subject according to the traditional method of testing the saber thinking. In a random manner, the researcher By choosing the research sample from one of the schools of education Baghdad Rusafa II, which is the secondary knowledge for girls, as the number of students of the two groups (75) students by (37) students in the experimental group and (38) students in the control group Kafat researcher between the two groups statistically before starting the experiment in a number of variables and formulated behavioral goals and organized teaching plans in the light of the content of the book and prepared the test of thinking patient. The researcher found after analyzing the results that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group students and.

الملخص

يرمي البحث الحالي إلى معرفة أثر إستراتيجية أعواد المثلجات في تنمية التفكير السابر لدى طالبات الصف الأول المتوسط نحو مادة الاجتماعيات، ولتحقيق مرمى البحث صاغت الباحثة الفرضية الصفرية الاتية: )ليس هناك فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى ) 0,05 ( بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسنََ مادة الاجتماعيات على وفق استراتيجية أعواد المثلجات ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسن المادة نفسها على وفق الطريقة التقليدية في اختبار التفكير السابر. وبطريقة عشوائية قامت الباحثة باختيار عينة البحث من إحدى مدارس تربية بغداد الرصافة الثانية، وهي ثانوية المعرفة النهارية للبنات، إذ بلغ عدد طالبات المجموعتين ) 75 ( طالبة، بواقع ) 37 ( طالبة في المجموعة التجريبية، و) 38 ( طالبة في المجموعة الضابطة كافأت الباحثة بين المجموعتين احصائيًًا قبل البدء بالتجربة في عدد من المتغيرات، وصاغت أهدافًًا سلوكية، ونظمت خططًًا تدريسية في ضوء محتوى الكتاب، واعدت اختبار التفكير السابر. توصلت الباحثة بعد تحليل النتائج إلى أنه يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى ) 0,05 ( بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار التفكير السابر لصالح المجموعة التجريبية(.-الكلمات المفتاحية )استراتيجية أعواد المثلجات، التفكير السابر، مادة الاجتماعيات(.

Article Type

Article

First Page

78

Last Page

91

Publication Date

9-15-2025

Creative Commons License

Creative Commons Attribution 4.0 International License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Share

COinS