العنوان باللغة العربية
تطور فهم الاطفال للاعتذار
Abstract
The current research aims to identify: 1- Children’s understanding of apology according to the variables: A. Age (4, 5, 6, 7, 8, 9) years. B. Gender (males, females(. 2- Statistically significant differences in children’s understanding of apology according to the variables: A. Age (4, 5, 6, 7, 8, 9) years. B. Gender (males, females). The current research sample included (240) children from kindergartens and primary schools in Baghdad Governorate, both Karkh and Rusafa, for ages (4, 5, 6, 7, 8, 9) years, with (40) children for each age group, equally divided between males and females. The researcher adopted the Apology Understanding Tool (Waddington,et al, 2022) designed to measure children’s understanding of apology. The researcher verified the psychometric properties of the tool by extracting validity and reliability. The researcher used a number of statistical methods, including the t-test for a single sample, analysis of two-way variance, the Kuder-Richardson equation - 20, the discrimination coefficient, and the Point-Baserial correlation coefficient). The current research reached the following results: Children aged (4) years do not have an understanding of apology. Children aged (5, 6, 7, 8, 9) years have an understanding of apology. There are statistically significant differences in understanding apology according to age, in favor of older ages, as understanding apology develops across ages and takes a gradual path. There are no statistically significant differences in understanding apology according to gender. Based on these results, the researcher reached a set of conclusions, recommendations and proposals.
الملخص
يهدف البحث الحالي إلى معرفة ما يأتي: 1ــــ فهم الاعتذار عند الأطفال تبعاً لمتغيري: أ. العمر(٤, ٥ ,٦, ٧ ,٨ ,٩) سنة. ب. الجنس(ذكور، إناث). 2ــــ الفروق ذات الدلالة الإحصائية في فهم الاعتذار عند الأطفال تبعا لمتغيري: أ. العمر (٤, ٥, ٦, ٧ ,٨ ,٩) سنة. ب . الجنس(ذكور، إناث). شملت عينة البحث الحالي (٢٤٠) طفلاً وطفلة من رياض الأطفال والمدارس الابتدائية في محافظة بغداد بجانبيها الكرخ و الرصافة، وللأعمار (٤, ٥ ,٦ ,٧ ,٨ ,٩) سنة، بواقع (٤٠) طفل لكل فئة عمرية مناصفة بين الذكور والإناث. وتبنت الباحثة أداة فهم الاعتذار وادينجتون وآخرون (Waddington,et al,2022) المعدة لقياس فهم الاعتذار عند الأطفال. وقد تحققت الباحثة من الخصائص السيكومترية للأداة باستخراج الصدق والثبات، واستخدمت الباحثة عدد من الوسائل الإحصائية منها الاختبار التائي لعينة واحدة، تحليل تباين الثنائي، معادلة كودر ريتشاردسون- 20، ومعامل التمييز، ومعامل ارتباط بوينت بايسريـال). وتوصل البحث الحالي إلى النتائج الآتية: 1. لا يمتلك الأطفال بعمر (4) سنوات فهماً للاعتذار. 2. يمتلك الأطفال بعمر (5، 6، 7، 8، 9) سنة فهماً للاعتذار. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فهم الاعتذار تبعاً للعمر، ولصالح الأعمار الأكبر، إذ يتطور فهم الاعتذار عبر الأعمار ويأخذ مساراً مرحلياً. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في فهم الاعتذار تبعاً للجنس. واستناداً إلى هذه النتائج توصلت الباحثة إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
Keywords
Children - Understanding apology
Article Type
Article
First Page
176
Last Page
189
Publication Date
9-15-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Khudhair, Maryam Obaid and Hadi, Ghada Ali
(2025)
"The Development of Children’s Understanding of Apology,"
Alustath Journal for Human and Social Sciences: Vol. 64:
Iss.
3, Article 13.
DOI: 10.36473/2518-9263.2424
Available at:
https://alustath.uobaghdad.edu.iq/journal/vol64/iss3/13