العنوان باللغة العربية
تأثير اختلاف حجم العينة على حساب الخطأ المعياري الشرطي للاختبارات التحصيلية
Abstract
The aim of the research was to study the effect of sample size differences (200, 400, 600) on calculating the conditional standard error using the Lord and Keats methods in achievement tests according to the classical measurement theory. The results showed that the difficulty coefficients ranged between 0.42 and 0.73 with an average of 0.60, and the discrimination coefficients ranged between 0.17 and 0.47 with an average of 0.36, with the exception of two items that did not meet the conditions. All the wrong alternatives were effective with negative values, and the Cronbach’s alpha reliability coefficient was 0.879, The Lord and Keats methods were compared using arithmetic means and standard deviations, and the results showed statistically significant differences in favor of the Keats method due to the lower average standard errors compared to the Lord method. The effect of sample sizes was also studied using one-way analysis of variance, which showed statistically significant differences between the three sample sizes (200, 400, 600). The results showed that the conditional standard error decreased with increasing the sample size, and the larger sample size (600) was the better, the researcher presented a number of conclusions, recommendations and suggestions.
الملخص
هدف البحث إلى دراسة تأثير اختلاف حجم العينة ) 200 ، 400 ، 600 ( على حساب الخطأ المعياري الشرطي باستخدام طريقتي لورد وكيتس في الاختبارات التحصيلية على وفق نظرية القياس الكلاسيكية، وأظهرت النتائج أن معاملات الصعوبة تراوحت بين 0.42 و 0.73 بمتوسط 0.60 ومعاملات التمييز تراوحت بين 0.17 و 0.47 بمتوسط 0.36 باستثناء فقرتين غير مستوفيتين للشروط، وكانت جميع البدائل الخاطئة فعّّالة بقيم سالبة، وبلغ معامل الثبات ألفا كرونباخ 0.879 ، وتمت مقارنة طريقتي لورد وكيتس باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وأظهرت النتائج فروقاًً ذات دلالة إحصائية لصالح طريقة كيتس؛ بسبب انخفاض متوسط الأخطاء المعيارية مقارنة بطريقة لورد، كما تمت دراسة تأثير أحجام العينات باستخدام تحليل التباين الأحادي الذي أظهر وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أحجام العينات الثلاثة ) 200 ، 400 ، 600 ( وأظهرت النتائج أن الخطأ المعياري الشرطي يقل مع زيادة حجم العينة وكان حجم العينة الأكبر ) 600 ( هو الأفضل، وفي ضوء النتائج توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
Keywords
Sample Size, Conditional Standard Error
Article Type
Article
First Page
145
Last Page
160
Publication Date
9-15-2025
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Recommended Citation
Jasim, Khalid Jamal and Naji, Haris Sahib
(2025)
"The Effect of Sample Size Differences on Calculating the Conditional Standard Error of Achievement Tests,"
Alustath Journal for Human and Social Sciences: Vol. 64:
Iss.
3, Article 11.
DOI: 10.36473/2518-9263.2431
Available at:
https://alustath.uobaghdad.edu.iq/journal/vol64/iss3/11